Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/44889
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorPatrícia Leite da Silva Scatulinopt_BR
dc.creatorKamilla Morando Avelarpt_BR
dc.creatorCarlos Alberto Gonçalvespt_BR
dc.date.accessioned2022-09-02T20:54:40Z-
dc.date.available2022-09-02T20:54:40Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume1pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage15pt_BR
dc.identifier.issn1696-8352pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/44889-
dc.description.abstractThis work is intended to analyze how the small supermarkets of the Parque Mambucaba neighborhood, located at Angra dos Reis, Rio de Janeiro State, Brazil, are maintaining their competitiveness, on the local market through the entrance of large supermarket chains. It is the goal of this article to verify in what strategic level the small traders are working. Theoretical structure was constructed from the applicability of the theory of Miles e Snow (1979) in the area of small enterprises in the food industry, as well as in the use of two strategic strategies defined by De Wit e Meyer (2010). This work uses qualitative approach based in a Multiple Case Study (YIN, 2001). The data collection was made using the interview that was recorded in the integrality. Subsequently, the answers obtained are analyzed in light of the theories addressed. The results indicate that the companies are using the functional strategy and orienting their business for the market, mainly by adopting a defensive strategy.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho se propõe a analisar como os pequenos supermercados do bairro Parque Mambucaba, localizado na cidade de Angra dos Reis, região costa verde do estado do Rio de Janeiro, Brasil, estão se mantendo competitivos no mercado local mediante a entrada das grandes redes supermercadistas na cidade. É objetivo deste artigo verificar em qual nível estratégico os pequenos comerciantes vem trabalhando. O embasamento teórico foi construído a partir da aplicabilidade da teoria de Miles e Snow (1979) na área de pequenos empreendimentos do ramo varejista de alimentos, bem como na utilização dos níveis estratégicos definidos por De Wit e Meyer (2010). O trabalho se valeu da abordagem qualitativa, no qual foi realizado um Estudo de Caso Múltiplo (YIN, 2001). A coleta de dados foi feita por meio de entrevistas que foram gravadas integralmente. Posteriormente, as respostas obtidas foram analisadas à luz das teorias abordadas. Os resultados apontam que as empresas se utilizam da estratégia funcional e orientam seu negócio para o mercado adotando, principalmente, a estratégia defensiva.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofObservatorio de la Economía Latinoamericanapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEstratégiapt_BR
dc.subjectNíveis Estratégicospt_BR
dc.subjectCompetitividadept_BR
dc.subjectVarejistaspt_BR
dc.subjectSupermercadospt_BR
dc.subject.otherEstratégia de negóciospt_BR
dc.subject.otherComércio varejistapt_BR
dc.titleEstratégias competitivas e o nível de foco estratégico: análise de pequenos varejistas de alimentos do Parque Mambucabapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.eumed.net/rev/oel/2018/02/index.htmlpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
pequenos-varejistas-alimentos.pdf272.26 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.