Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/45196
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRoberto Marinho Figueiroa Zicapt_BR
dc.creatorCarlos Alberto Gonçalvespt_BR
dc.creatorHenrique Cordeiro Martinspt_BR
dc.date.accessioned2022-09-14T21:24:36Z-
dc.date.available2022-09-14T21:24:36Z-
dc.date.issued2016-
dc.citation.volume5pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage30pt_BR
dc.citation.epage58pt_BR
dc.identifier.doi1014211/regepe.v5i3.398pt_BR
dc.identifier.issn2316-2058pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/45196-
dc.description.abstractWith the increase of the enterprise competition for new markets and the maintenance of the conquered positions at the areas in which they operate, the executives have been searching ways to operate in less exploited markets, as well as refine models of management that are already used, in order to overcome the imposed challenges. In a worldwide context, this competition acceleration stimulates the adoption of new managing tools, exploitation and exploration actions, barriers loosening for the products and services, goods customization and the best interface with new market’s consumers. With the granted access at the international market, certain types of enterprises choose the strategy to expand its operations to other countries, which can occur in many different ways, where it can act as a major dimension of the ongoing strategy process. Although the internationalization has been associated with the multinational enterprises, mostly trends suggest that the international market has been increasingly populated by micro, small and medium enterprises. The main question for this work is the comprehension about which actions motivate or discourage the small business entrepreneurs to expand their operations to other countries and, mainly, how this decision process occurs at the action for internationalize their business.pt_BR
dc.description.resumoCom o aumento da competição das empresas por novos mercados e a manutenção das posições conquistadas nos nichos em que atuam, os executivos têm buscado formas de atuar em mercados ainda pouco explorados, bem como refinar modelos de gestão já utilizados, de modo a superar os desafios impostos. Em âmbito mundial, esse aceleramento da competição estimula a adoção de novas ferramentas de gestão, ações de exploitation e exploration, a flexibilização de barreiras para produtos e serviços, a customização de bens e a melhor interface com os novos mercados consumidores. Com o acesso viabilizado aos mercados internacionais, determinados tipos de empresas optam pela estratégia de expandirem suas operações a outros países, o que pode ocorrer em várias formas diferentes, podendo se constituir como a maior dimensão do processo contínuo de estratégia. Embora a internacionalização seja historicamente associada a empresas multinacionais, tendências mais recentes sugerem que o mercado internacional está cada vez mais povoado por micro, pequenas e médias empresas. A questão proeminente para este trabalho é a compreensão sobre quais razões motivam ou desmotivam os empresários de pequenos negócios a expandirem suas operações a outros países e, sobretudo, como ocorre o processo desta decisão na ação de internacionalizar seus negócios.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectInternacionalizaçãopt_BR
dc.subjectProcesso decisório estratégicopt_BR
dc.subjectMicro empresaspt_BR
dc.subjectPequenas empresaspt_BR
dc.subjectMédias empresaspt_BR
dc.subject.otherPequenas e médias empresaspt_BR
dc.subject.otherEstratégia de negóciospt_BR
dc.titleInternacionalização de micro, pequenas e médias empresas: uma avaliação sobre o processo decisório estratégicopt_BR
dc.title.alternativeInternationalization of micro, small and medium-sized enterprises: an evaluation of strategic decision-making processpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://regepe.org.br/regepe/issue/view/18pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Internacionalização de micro pequenas e médias empresas.pdf726.55 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.