Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/45396
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Haydée Ribeiro Coelhopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6738065675277162pt_BR
dc.contributor.referee1Sara Del Carmen Rojo de La Rosapt_BR
dc.contributor.referee2Marcos Antonio Alexandrept_BR
dc.contributor.referee3Olga Valeska Soares Coelhopt_BR
dc.contributor.referee4Silvia Ines Carcamo de Arcuript_BR
dc.creatorJesús Oneiver Arellano Pérezpt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5240698027505793pt_BR
dc.date.accessioned2022-09-22T19:53:43Z-
dc.date.available2022-09-22T19:53:43Z-
dc.date.issued2022-06-03-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/45396-
dc.description.abstractThis thesis is based on the link between memory and image established in the novels of Nélida Piñon and Ana Teresa Torres. The objectives outlined include analyzing and describing the forms of textualization of memory, highlighting its political and aesthetic implications and identifying the performative elements that configure the images in the narrative production of Piñon and Torres. The memory as waste and ruin proposed by Assmann and Benjamin, serve as a method to trace the memorial forms known as gestural: the smile and the epigraphs. These gestural forms justify the investigation while they they allow dialogue between the authors to recognize in the text identities conditioned by dispossession. The textualization of this dispossession reveals an ingenious modality that is described as a narrative gambiarra whose reverse is an aesthetic of dissimulation. Both the gambiarra and dissimulation configure the “fictions of dispossession” characterized by absence and politics. The performance studies developed by Taylor and Ravetti show how absence leads novels towards modalities of experience close to the sensory. In this sense, the writings of the self become listening to the other. The emphasis on space and the insistence on the scenic “theatricalize” the texts, emphasizing the listening of the narration as a spectacle, whereas the texts are delimited by the scene of writing and the scene of listening. The insistence on space allows the novels to be described as a superposition of “narrative dioramas”. Finally, guided by the thought of Didi-Huberman, we highlight the memorial strategies that behave anachronistically and dialectically to show the “surviving images” elevating the political trait of these novels. In the case of Piñon revealing racist images articulated with slavery, in the case of Torres showing spaces of torture. From the comparison between these two authors, we can conclude that contemporary memory is conditioned by a visualizing drive that includes other modalities and experiences of feelingpt_BR
dc.description.resumoEsta tese se fundamenta no vínculo entre memória e imagem, estabelecido nos romances de Nélida Piñon e Ana Teresa Torres. Os objetivos traçados incluem analisar e descrever as formas de textualização da memória, evidenciar suas implicações políticas e estéticas e identificar os elementos performáticos que configuram as imagens na produção narrativa de Piñon e Torres. A memória como lixo e ruína, proposta por Assmann e Benjamin, respectivamente, servem de método para rastrear as formas memorialísticas denominadas como gestuais: o sorriso e as epígrafes. Essas formas gestuais justificam a pesquisa, enquanto possibilitam o diálogo entre as escritoras para reconhecer, nos textos, identidades condicionadas pelo despojo. A textualização desse despojo revela uma modalidade ardilosa, que será descrita como gambiarra narrativa, cujo avesso é uma estética da dissimulação. Ambas, tanto a gambiarra quanto a dissimulação, configuram as “ficções do despojo”, caracterizadas pela ausência e pelo político. Os estudos da performance, desenvolvidos por Taylor e Ravetti, permitem evidenciar como essa ausência leva os romances para modalidades de experiência próximas ao sensorial. Nesse sentido, as escritas de si devem tornar-se escuta do outro. A ênfase no espaço e a insistência no cênico “teatralizam” os textos, destacando a “escuta” da narração como espetáculo, enquanto os textos estão delimitados pela cena de escrita e de escuta. A insistência no espaço permite descrever os romances como uma superposição de “dioramas narrativos”. Finalmente, guiados pelo pensamento de Didi-Huberman, destacamos que as estratégias memorialísticas se comportam anacrônica e dialeticamente como “imagens sobreviventes”, elevando o caráter político destes romances. No caso de Piñon, revelando imagens racistas articuladas com a escravidão; no caso de Torres, mostrando espaços de tortura. A partir da comparação destas duas autoras, podemos concluir que a memória contemporânea está condicionada por uma pulsão visualizante, que inclui “outras” modalidades e experiências do sentirpt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Estudos Literáriospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectMemóriapt_BR
dc.subjectPerformancept_BR
dc.subjectFicções do despojopt_BR
dc.subjectImagem sobrevivente.pt_BR
dc.subjectGambiarrapt_BR
dc.subject.otherPiñon, Nélida, 1938- – República dos sonhos – Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherTorres, Ana Teresa, 1945- – Escribana del viento – Crítica e interpretaçãopt_BR
dc.subject.otherLiteratura comparada – Brasileira e venezuelanapt_BR
dc.subject.otherLiteratura comparada – Venezuelana e brasileirapt_BR
dc.subject.otherMemória na literaturapt_BR
dc.titleFicções do despojo: memória e performance em A república dos sonhos de Nélida Piñon e La escribana del viento de Ana Teresa Torrespt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-4720-0926pt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ficções do despojo Arellano. Jesus Oneiver Arellano Perez.pdf2.38 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.