Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/45634
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Eliana Regina de Freitas Dutrapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/0450422270760261pt_BR
dc.contributor.referee1Gustavo Sorápt_BR
dc.contributor.referee2Patrícia Funespt_BR
dc.contributor.referee3Mateus Fávaro Reispt_BR
dc.contributor.referee4Ana Paula Sampaio Correiapt_BR
dc.creatorThiago Henrique Oliveira Pratespt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/6554215042613929pt_BR
dc.date.accessioned2022-09-27T21:30:29Z-
dc.date.available2022-09-27T21:30:29Z-
dc.date.issued2021-03-29-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/45634-
dc.description.abstractThis thesis analyzes the political uses of the past and the militant historical writing by left-wing intellectuals in Ediciones de Crisis - a publishing house founded by Federico Vogelius and Eduardo Galeano in Buenos Aires - between 1973 and 1976. This project started with the cultural magazine ideas letras artes en la crisis by gathering an important number of notorious Argentinian and Latin-American intellectuals. Through cultural production, it aimed to intervene politically by creating a revolutionary consciousness. As their main strategy of public intervention, the magazine and its publishing house resorted to historical writing and other narratives about the past. Progressively, the editorial project adhered to a specific form of interpreting and narrating the past, a historiographic trend known as Argentinian Historical Revisionism. Our objective is to analyze the production protocols of this historical discourse elaborated outside academies or specialized milieus, its chosen topics, its interpretations and the political implications of the revisionist discourse in an editorial project that desired to radically transform society.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese analisa os usos políticos do passado e a escrita de uma história militante por intelectuais de esquerda nas Ediciones de Crisis, casa editorial fundada por Federico Vogelius e Eduardo Galeano em Buenos Aires entre 1973 e 1976. O projeto iniciado a partir da revista ideas letras artes en la crisis congregou importante parcela de renomados intelectuais argentinos e latino-americanos e se dispôs a agir politicamente através da produção cultural com o intuito de contribuir para a criação de uma consciência revolucionária. Para tanto, a revista e a sua editora recorreram à escrita da história e outras narrativas sobre o passado como principais meios de intervenção pública. Progressivamente, o projeto editorial aderiu a uma forma específica de interpretar e narrar o passado, uma corrente historiográfica conhecida como revisionismo histórico argentino. O objetivo deste trabalho é estudar em um projeto editorial voltado para a transformação radical da sociedade os protocolos de produção de um discurso histórico elaborado fora das academias e em meios não especializados, os temas escolhidos, as interpretações construídas e as implicações políticas do discurso revisionista.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE HISTÓRIApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Históriapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEdiciones de Crisispt_BR
dc.subjectRevista Crisispt_BR
dc.subjectHistoriografia argentinapt_BR
dc.subjectRevisionismo históricopt_BR
dc.titleUma guerrilha revisionista : intelectuais, revisionismo e políticas da história nas ediciones de Crisis (Argentina, 1973-1976)pt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4985-5275pt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese - Thiago Prates - Impressão.pdf7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.