Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/45642
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1César Geraldo Guimarãespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9926848004850250pt_BR
dc.contributor.referee1Patrícia Furtado Mendes Machadopt_BR
dc.contributor.referee2Marcelo Rodrigues Souza Ribeiropt_BR
dc.contributor.referee3Claudia Cardoso Mesquitapt_BR
dc.contributor.referee4Eduardo Antônio de Jesuspt_BR
dc.creatorTomyo Costa Itopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0511112892095369pt_BR
dc.date.accessioned2022-09-27T21:54:18Z-
dc.date.available2022-09-27T21:54:18Z-
dc.date.issued2021-11-30-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/45642-
dc.description.abstractThis research studies the filmography of Cambodian filmmaker Rithy Panh, in his effort in the elaboration of the traumatic past of his country. We sought to analyze four of his documentaries that address the genocide perpetrated by the Khmer Rouge regime in Cambodia, from 1975 to 1979. To understand the filmmaker's work of memory, the thesis was based on studies of the philosophy of history (Walter Benjamin) and psychoanalysis (Freud and Lacan). The film analysis investigated the peculiar relationship between who films and who is filmed, the testimony narratives and the resignification of archival images. Four modalities of cinematographic elaboration of Cambodian collective memory were identified: the nomination in Bophana, a Cambodian Tragedy (1996), the encounter in S-21: The Khmer Rouge Killing machine (2002), the confrontation in Duch, Master of the Forges of Hell (2011) and the remembrance in The Missing Picture (2013).pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa se dedica ao estudo da filmografia do cineasta cambojano Rithy Panh, em seu esforço de elaboração do passado traumático do seu país. Buscou-se analisar quatro documentários do diretor que abordam o genocídio perpetrado pelo regime do Khmer Vermelho no Camboja, no período de 1975 a 1979. Para compreender o trabalho de memória realizado pelo cineasta, a tese se apoiou em estudos da filosofia da história (Walter Benjamin) e da psicanálise (Freud e Lacan). A análise fílmica investigou a relação peculiar entre quem filma e quem é filmado, as narrativas de testemunho e a ressignificação das imagens de arquivo. Foram identificadas quatro modalidades de elaboração cinematográfica da memória coletiva cambojana: a nomeação em Bophana, uma tragédia cambojana (1996), o encontro em S-21, a máquina de morte do Khmer Vermelho (2002), o confronto em Duch, o mestre das forjas do inferno (2011) e a rememoração em A imagem que falta (2013).pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIALpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Comunicação Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRithy Panhpt_BR
dc.subjectDocumentáriopt_BR
dc.subjectMemóriapt_BR
dc.subjectTestemunhopt_BR
dc.subjectImagem de arquivopt_BR
dc.titleA elaboração da memória em Rithy Panhpt_BR
dc.title.alternativeThe elaboration of memory in Rithy Panhpt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/ 0000-0002-0066-7636pt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Tese Ficha + Ata Tomyo Costa Ito.pdfTeste com ficha e ata7.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.