Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/45701
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Antônio Orlando de Oliveira Dourado Lopespt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6987818152442164pt_BR
dc.contributor.referee1Virginia de Araujo Figueiredopt_BR
dc.contributor.referee2Constantino Luz de Medeirospt_BR
dc.contributor.referee5Romero Alves Freitas (Suplente)pt_BR
dc.creatorCarolina Meire de Fariapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5029393820653809pt_BR
dc.date.accessioned2022-09-29T09:05:29Z-
dc.date.available2022-09-29T09:05:29Z-
dc.date.issued2021-03-10-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/45701-
dc.description.abstractThis work aims to highlight, in the writings from 1797 to 1800 and in the unfinished play The Death of Empedocles, as Friedrich Hölderlin would be simultaneously postulating a poetics - study of literary genres - and a philosophy of the tragic. This is intends to show how, in the hölderlinian work, in addition to poetry, literary genres are intertwined in order to constitute a medium for reflection on philosophical issues. Through such a gesture, that is, to make poetry and poiesis a praxis of thought, the poet articulates one of the central themes of 18th century German thought, namely, what is the best way to read and translate “'the spirit and the Greek letters'”. It is observed that this relationship imposes its presence in several areas of the philosophy of the time, be it in aesthetics (mimesis, the figure of the genius, the tekhné), in political philosophy (law, freedom, state) or in the philosophy of nature (man, senses of nature and, to some extent, physis). In this way, figures such as Homer, Sophocles, Socrates, Plato and Aristotle are widely contemplated in the hölderlinian literature. In the case of the play The Death of Empedocles, it is suggested, as a hypothesis, that Hölderlin chooses tragedy as a literary genre in order to dramatize the appropriations of the Greeks carried out by German classicism/ romanticism, differing from these movements and contributing to the thought of his time. In order to support this interpretative proposal, were mobilized, in addition to the dramatic text, the complete correspondence and textual fragments of the poet elaborated in 1797 to 1800, in which reflections are observed between his project of tragedy and his poetics of thought.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho visa a destacar, nos escritos de 1797 a 1800 e na peça teatral inacabada A morte de Empédocles, como Friedrich Hölderlin estaria a postular, concomitantemente, uma poética – estudo dos gêneros literários – e uma filosofia do trágico. Tenciona-se com isso mostrar como na obra hölderliniana, para além da poesia, os gêneros literários estão entrelaçados de maneira a constituírem um medium de reflexão às questões filosóficas. Mediante tal gesto, qual seja, o de fazer do poetar e da poiesis uma práxis de pensamento, o poeta articula um dos temas centrais do pensamento germânico do século XVIII, a saber, qual o melhor modo de se ler e traduzir “o espírito e as letras gregas”. Observa-se que esta relação impõe sua presença em diversos âmbitos da filosofia da época, seja na estética (a mimesis, a figura do gênio, a tekhné), na filosofia política (direito, liberdade, estado) ou na filosofia da natureza (homem, os sentidos da natureza e, em certa medida, a physis). Deste modo, figuras como Homero, Sófocles, Sócrates, Platão e Aristóteles são vastamente contempladas na literatura hölderliniana. No caso da peça A morte de Empédocles, sugere-se, como hipótese, que Hölderlin escolhe a tragédia enquanto gênero literário a fim de dramatizar as apropriações dos gregos realizadas pelo Classicismo/ Romantismo alemão, diferindo-se desses movimentos e contribuindo para o pensamento de sua época. Para sustentar tal proposta interpretativa foram mobilizados, além do texto dramático, a correspondência completa e fragmentos textuais do poeta elaborados no período de 1797 a 1800, nos quais se observam reflexões atinentes às relações entre seu projeto de tragédia e sua poética do pensamento.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE FILOSOFIApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Filosofiapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFilosofia alemãpt_BR
dc.subjectHölderlinpt_BR
dc.subjectPoéticapt_BR
dc.subjectTragédiapt_BR
dc.titleA tragédia nos escritos de 1797-1800 de Friedrich Holderlinpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-2269-554Xpt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1_Carolina Meire de Faria_Dissertação_depósito_2022 (PDF-A).pdf1.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.