Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/45755
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Carmen Elvira Flores-Mendoza Pradopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8739465750938224pt_BR
dc.creatorGabriela Cristina Pereira Anunciaçãopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/3921801674842621pt_BR
dc.date.accessioned2022-09-29T18:29:10Z-
dc.date.available2022-09-29T18:29:10Z-
dc.date.issued2022-02-23-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/45755-
dc.description.abstractPsychometrics characterizes cognitive giftedness as intellectual capacity far above the average of the normal population. The present study aimed to verify whether a high cognitive demand school test could successfully track high cognitive performance. The sample consisted of 93 children from the five Brazilian regions, aged between 9 and 10 years and 6 months, remotely evaluated by the Human Figure Drawing, WISC-IV Verbal Subtests, a Behavioral Scale (EC), and the School Test (PE). Factor analysis identified three factors that explained 46% of the variance in the results presented in the PE. The three factors were identified as F1 (Numerical Knowledge), F2 (Numerical Reasoning), and F3 (Reasoning/Knowledge Verbal). Factors F1 and F3 showed moderate loads on the higher-order factor (g factor), while Factor 2 was the one with the highest factor loading. Significative moderate correlations were found between F3 and ICV (Verbal Comprehension Index) and between F2 and IMO (Working Memory Index), results corroborated in regression analyses. Those results would indicate that, depending on the type of reasoning required by a school test, in this study, numerical reasoning, its association will be greater with equivalents cognitive abilities in intelligence tests. On the other hand, no significant correlation was found between the factors of PE and DFH. Low correlations, but significant were found between Factor 1 (Sociability) of EC and DFH and Factor 2 of EC (Cognitive Interests) and the ICV. Even so, these results would indicate that the DFH and the CE do not constitute valid forms of identification of giftedness. In general, the PE, especially the content that demanded logical thinking, managed to discriminate the high performance detected in cognitive tests. However, further studies with larger samples and preferably in faceto-face collections are needed.pt_BR
dc.description.resumoA psicometria caracteriza a superdotação cognitiva como a capacidade intelectual muito acima da média da população normal. O presente estudo objetivou verificar se uma prova escolar de alta demanda cognitiva poderia rastrear com sucesso o alto desempenho cognitivo. A amostra foi composta por 93 crianças das cinco regiões brasileiras, com idade entre 9 e 10 anos e 6 meses, remotamente avaliadas pelo Desenho da Figura Humana, Subtestes Verbais do WISCIV, uma Escala Comportamental (EC) e a Prova Escolar (PE). A análise fatorial identificou três fatores que explicaram 46% da variância nos resultados apresentados na PE. Os três fatores foram identificados como: F1 (Conhecimento Numérico), F2 (Raciocínio Numérico) e F3 (Raciocínio/Conhecimento Verbal). Os Fatores 1 e 3 apresentaram cargas moderadas no fator de ordem superior (fator g), enquanto o Fator 2 foi o que apresentou alta carga fatorial. Foram encontradas correlações significativas moderadas entre F3 e ICV (Índice de Compreensão Verbal) e entre F2 e IMO (Índice de Memória Operacional), resultados corroborados em análises de regressão. Esses resultados indicariam que, dependendo do tipo de raciocínio exigido por uma prova escolar, neste estudo, raciocínio numérico, sua associação será maior com habilidades cognitivas equivalentes presentes em testes de inteligência. Por outro lado, nenhuma correlação significativa foi encontrada entre os fatores da PE e o DFH. Correlações baixas, mas significativas foram encontradas entre o Fator 1 (Sociabilidade) da EC e o DFH e o Fator 2 da EC (Interesses Cognitivos) e o ICV. Ainda assim, esses resultados indicariam que o DFH e a EC não se constituem como formas válidas de identificação da superdotação. De forma geral, a PE, especialmente o conteúdo que demandava raciocínio, conseguiu discriminar o alto desempenho detectado em testes cognitivos. Contudo, são necessários novos estudos com amostras maiores e preferencialmente em coletas presenciais.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICB - INSTITUTO DE CIÊNCIAS BIOLOGICASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Neurociênciaspt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectSuperdotação cognitivapt_BR
dc.subjectProva escolarpt_BR
dc.subjectInteligênciapt_BR
dc.subjectWISC-IVpt_BR
dc.subject.otherNeurociênciaspt_BR
dc.subject.otherCogniçãopt_BR
dc.subject.otherCriança superdotadapt_BR
dc.subject.otherTestes de inteligênciapt_BR
dc.subject.otherEscalas de Wechslerpt_BR
dc.titleElaboração de um protocolo de rastreio do alto desempenho cognitivo para uso de professorespt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação Gabriela C Pereira Anunciacao.pdf5.42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.