Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/45869
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Gilcinei Teodoro Carvalhopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4671054290421564pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Aracy Alves Martinspt_BR
dc.contributor.referee1Franscisca Izabel Pereira Macielpt_BR
dc.contributor.referee2Leandro Rodrigues Alves Dinizpt_BR
dc.contributor.referee3Santuza Amorim da Silvapt_BR
dc.contributor.referee4Iris Maria da Costa Amânciopt_BR
dc.creatorSilvestre Filipe Gomespt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2791348956557995pt_BR
dc.date.accessioned2022-10-03T14:37:53Z-
dc.date.available2022-10-03T14:37:53Z-
dc.date.issued2022-02-25-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/45869-
dc.description.abstractThis thesis is the result of a research that analyzes the insertion of resident languages in the educational systems of Angola, Mozambique and São Tomé e Príncipe, framing linguistic policies and their educational practices in the context of the official Portuguese language. Assuming that all social reality is shaped by historical and cultural factors, the analysis of linguistic and educational policies in the three countries under study is linked to the processes of colonization, decolonization and construction of the Nation-State and in the sociolinguistic scenario of these countries. With the main objective of mapping the actions of linguistic and educational policies in the three selected countries, data was generated through the analysis of official documents of colonial and post-colonial linguistic and educational policies, such as Decrees, Resolutions, Laws of Bases of Educational Systems, curricular proposals, and textbooks. In addition to document analysis, interviews were carried out with academics and researchers, with the aim of indicating the ongoing debate in the three countries and the positions on language policies in idealized and current practices. Given the reach of the theme, the research had linguistic policy as a theoretical-methodological support, as a subfield of applied linguistics, sociolinguistics, and bilingual education. The research found similarity and peculiarities in the linguistic planning between the three countries, resulting from their sociolinguistic and educational peculiarities.The Portuguese language is official and schooling language in the three countries; but its appropriation is proportionally different between them; In Mozambique, Portuguese is often spoken by about 17%, in Angola by 71% of the population; while in São Tomé and Príncipe, close to 100%. In Mozambique, the Basic Law of the Educational System made bilingual education official, while in Angola and São Tomé Príncipe, education is only monolingual, although, in Angola, there are literacy projects in national languages. However, in the three countries there are debates and political tensions on the promotion and teaching of indigenous languages. Keywords: Language policy. Multilingualism. Bilingual Education.pt_BR
dc.description.resumoEsta tese é o resultado de uma pesquisa que analisa a inserção das línguas residentes nos sistemas educativos de Angola, Moçambique e São Tomé e Príncipe, enquadrando as políticas linguísticas e suas práticas educativas no contexto da oficialidade da língua portuguesa. Partindo do pressuposto de que toda realidade social é moldada por fatores históricos e culturais, a análise das políticas linguísticas e educativas, nos três países em estudo, está atrelada aos processos de colonização, descolonização e de construção de Estado-Nação e ao cenário sociolinguístico desses países. Com o objetivo principal de mapear as principais ações de políticas linguísticas e educativas nos três países selecionados, fez-se a geração de dados através de análise de documentos oficiais de políticas linguísticas e educativas coloniais e pós-coloniais, tais como Decretos, Resoluções, Leis de Bases dos Sistemas Educativos, propostas curriculares, livros escolares. Além da análise documental, foram realizadas entrevistas com acadêmicos e pesquisadores, com o objetivo de indicar o debate em curso nos três países e os posicionamentos sobre as políticas linguisticas em práticas idealizadas e práticas correntes. Tendo em conta a transversalidade da temática, a pesquisa teve como suporte teórico-metodológico a política linguística, como subárea da linguística aplicada, a sociolinguística, e a educação bilíngue. Da pesquisa foram constatados aproximações e distanciamentos no planejamento linguístico, entre os três países, resultantes das suas peculiaridades sociolinguísticas e educativas. A língua portuguesa é oficial e de escolarização nos três países; mas, a sua apropriação é proporcionalmente diferente. Em Moçambique, o português é falado, com frequência, por cerca de 17%; em Angola por 71% da população; enquanto em São Tomé e Príncipe, próximo de 100%. Em Moçambique, a Lei de Bases do Sistema Educativo oficializou o ensino bilíngue, enquanto em Angola e em São Tomé Príncipe, o ensino é apenas monolíngue, apesar de existir, em Angola, projetos de alfabetização em línguas nacionais. Entretanto, nos três países existem debates e tensões políticas sobre a promoção e ensino das línguas autóctones.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - Conhecimento e Inclusão Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPolítica linguísticapt_BR
dc.subjectMultilinguismopt_BR
dc.subjectEducação bilínguept_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherAnálise linguística (Linguística)pt_BR
dc.subject.otherPolítica linguísticapt_BR
dc.subject.otherMultilinguismopt_BR
dc.subject.otherEducação bilinguept_BR
dc.subject.otherLinguística - Pesquisapt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesapt_BR
dc.subject.otherAngola - Educaçãopt_BR
dc.subject.otherMoçambique - Educaçãopt_BR
dc.subject.otherSão Tomé e Príncipe - Educaçãopt_BR
dc.titlePolíticas linguísticas e práticas educativas em países africanos de língua oficial portuguesa: uma análise da inserção das línguas residentes nos sistemas de ensino de Angola, Moçambique e São Tomé e Príncipept_BR
dc.title.alternativeLanguage policies and educational practices in Portuguese-speaking African countries: an analysis of the insertion of resident languages in the education systems of Angola, Mozambique and São Tomé and Príncipept_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESE_SILVESTRE_GOMES_UFMG_2022.pdf4.85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.