Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/46079
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorRoberta Roberta de Cássia Macedopt_BR
dc.creatorRicardo Silveira Martinspt_BR
dc.creatorLuciano Rossonipt_BR
dc.creatorGuilherme Silveira Martinspt_BR
dc.date.accessioned2022-10-07T13:50:54Z-
dc.date.available2022-10-07T13:50:54Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume57pt_BR
dc.citation.issue4pt_BR
dc.citation.spage330pt_BR
dc.citation.epage341pt_BR
dc.identifier.doi10.1590/s0034-759020170404pt_BR
dc.identifier.issn00347590pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/46079-
dc.description.abstractThis study aims to integrate interorganizational relationships (both vertical and horizontal ones) through the perception of trust in businesses' collaborative behavior. We will use as our empirical field the Brazilian furniture industry production clusters situated in the cities of Arapongas, Mirassol, Ubá and Bento Gonçalves. Data were collected through questionnaires which were administered in loco and analyzed using correlation analysis and the Granger causality test. Trust was analyzed in the benevolence dimension and its relationship with commitment. Results demonstrated that there is causality in the horizontal relationship and that there is no causality in relationships between suppliers and clients, nor in relationships between those and competitors. However, there is a strong correlation between trust in clients and horizontal relationships. Therefore, it was verified that the presence of trust in interorganizational relationships is independent and isolated, and not a permanent, routine attitude.pt_BR
dc.description.resumoEste estudo propõe integrar os relacionamentos interorganizacionais (verticais e horizontais) por meio da percepção da confiança no comportamento colaborativo das empresas. Serão utilizados como campo empírico clusters produtivos da indústria moveleira brasileira, localizados em Arapongas, Mirassol, Ubá e Bento Gonçalves. Os dados foram coletados por meio de questionários in loco e analisados pelas téc- nicas estatísticas de análise de correlação e teste de causalidade de Granger. A confiança foi analisada na dimensão benevolência e a sua relação com o comprometimento. Os resultados demonstraram que há causalidade no relacionamento horizontal e que não há causalidade nos relacionamentos entre for- necedores e clientes, tampouco nos relacionamentos entre estes e os concorrentes. Contudo, há uma forte correlação entre a confiança nos clientes e os relacionamentos horizontais. Assim, ficou consta- tado que a presença da confiança nas relações interorganizacionais é independente e isolada, não se caracterizando como uma atitude permanente e rotineira.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRAE-Revista de Administração de Empresaspt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRelacionamentos interorganizacionaispt_BR
dc.subjectRedes de suprimentospt_BR
dc.subjectConfiançapt_BR
dc.subjectIndústria moveleirapt_BR
dc.subjectClusters produtivos.pt_BR
dc.subject.otherAdministração de empresaspt_BR
dc.titleConfiança nos relacionamentos em cluster de empresaspt_BR
dc.title.alternativeTrust in relationships in business clusterspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/rae/a/bK43RkMhPsXSKLDkjm9VWQy/?lang=ptpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CONFIANÇA NOS RELACIONAMENTOS.pdf206.56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.