Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/46115
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Iza Rodrigues da Luzpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5806566835640602pt_BR
dc.contributor.referee1Luiz Alberto Oliveira Gonçalvespt_BR
dc.contributor.referee2Ana Paula Soares da Silvapt_BR
dc.creatorBárbara Souza Teixeirapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8958887459791604pt_BR
dc.date.accessioned2022-10-10T11:43:53Z-
dc.date.available2022-10-10T11:43:53Z-
dc.date.issued2018-08-20-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/46115-
dc.description.abstractThis research aimed to understand how the interactions between lunch ladies and children occur in a Municipal Unit of Early Childhood Education (UMEI) of Belo Horizonte. The theoretical framework used has articulated studies of Early Childhood Education, Sociology of Childhood and Historical-Cultural Psychology, , From the theoretical-methodological point of view, a qualitative research was developed, which had as instruments the observation with record in field diary and semi-structured interviews. The observations and interviews revealed coincidences among other studies that have lunch ladies as subjects. Their profile is mainly composed by women, who are poor and black. They perform a heavy, low-paid, and often invisible task. The cooking labor that they perform remunerably has been learned by them since childhood in various situations of life. The training they receive is scarce and generally, in this training, their activity is reduced to food handling. However, the research results have shown that, although meal times are tumultuous, children and lunch ladies relate to each other and create bonds. In general, they demonstrate that they are aware of their importance in the education and care of children, and we consider that part of this awareness refers to an active presence of the institution's management in an effort to guide them to maintain respectful actions towards the children.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho teve por objetivo compreender como ocorrem as interações entre as merendeiras e as crianças em uma Unidade Municipal de Educação Infantil (UMEI) de Belo Horizonte. O referencial teórico utilizado articulou estudos da Educação Infantil, Sociologia da Infância e da Psicologia Histórico Cultural. Do ponto de vista teórico-metodológico, foi desenvolvida uma pesquisa qualitativa, tendo como instrumentos a observação com registro em diário de campo e entrevistas semiestruturadas. As observações e entrevistas revelaram coincidências entre os outros trabalhos que possuem as merendeiras como sujeitos. O perfil delas é composto principalmente por mulheres, pobres e negras, desempenhando um serviço pesado, mal remunerado e, muitas vezes, invisível. O ofício de cozinhar, que elas executam remuneradamente, foi aprendido por elas desde a infância em diversas situações da vida. São escassas as formações que recebem e, geralmente, nessas formações, a função delas é reduzida à manipuladora de alimentos. Entretanto, os resultados da pesquisa demonstraram que, apesar dos momentos de refeição ser tumultuados, as crianças e merendeiras se relacionam, criando laços entre si. De modo geral, elas demonstram ter consciência de sua importância na educação e no cuidado das crianças. E considera-se que parte desta consciência se refere a uma ativa presença da direção da instituição, orientando-as a manter ações respeitosas com as crianças.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação - Conhecimento e Inclusão Socialpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectRelação adulto-criançapt_BR
dc.subjectCuidadopt_BR
dc.subjectMerendeirapt_BR
dc.subjectCantineirapt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.subject.otherEducação de criançaspt_BR
dc.subject.otherEscolas públicas - Administração de pessoalpt_BR
dc.subject.otherEscolas públicas - Trabalhadorespt_BR
dc.subject.otherEscolas públicas - Cozinheirospt_BR
dc.subject.otherCrianças e adultospt_BR
dc.subject.otherBelo Horizonte (MG) - Educaçãopt_BR
dc.titleAs relações entre as merendeiras e as crianças em uma Unidade Municipal de Educação Infantil de Belo Horizonte: "cuidar, ensinar, zelar, educar, tudo faz parte das nossas responsabilidades!"pt_BR
dc.title.alternativeThe relationship between lunch ladies and children in a Municipal Unit of Early Childhood Education of Belo Horizonte: "caring, teaching, nurturing, educating, everything is part of our responsibilities!"pt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação Bárbara - final.pdf4.55 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.