Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/46141
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dc.creatorAndréia Cunha da Rosapt_BR
dc.creatorAndré Luiz da Silva Teixeirapt_BR
dc.creatorJanaina Ruffonipt_BR
dc.creatorMárcia Siqueira Rapinipt_BR
dc.date.accessioned2022-10-10T18:30:01Z-
dc.date.available2022-10-10T18:30:01Z-
dc.date.issued2018-
dc.citation.volume36pt_BR
dc.citation.issue69pt_BR
dc.citation.spage291pt_BR
dc.citation.epage323pt_BR
dc.identifier.doi10.22456/2176-5456.57042pt_BR
dc.identifier.issn2176-5456pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/46141-
dc.description.abstractThe aim of this paper is to analyze the interaction between firms’ absorptive capacity (AC) dimensions, the channels for information and knowledge exchange with university and the firms’ innovations results. From information collected in firms located in Rio Grande do Sul that interacted with universities and the use of Categorical Principal Component’s method to analyze the data it was possible to measure the dimensions of AC and relate them to the channels used by firms. It was found that:(1) companies that interact through consulting have higher capacities of assimilation; (2) firms that interact via joint research have greater acquisition and exploitation capabilities; (3) firms that interact by “entrepreneurial University” channels do not have different AC. We also found that firms who innovate in product and process have greater capacity to assimilate, transform and explore external knowledge.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste artigo é analisar de forma pioneira a interação entre as dimensões da Capacidade de Absorção (CA) da empresa, os canais de troca de informação e conhecimentos com as universidades e os resultados da inovação para a firma. A partir de informações coletadas de empresas localizadas no Rio Grande do Sul que interagiram com universidades e o uso do método de Componentes Principais Categóricos, foram identificadas especificidades das dimensões da CA de acordo com o canal utilizado pela empresa. Constatou-se que: (1) empresas que interagem via consultoria possuem maiores capacidades de assimilação; (2) quem interage via pesquisa conjunta tem maior capacidade de aquisição e exploração; (3) quem interage via canais ligados à “universidade empreendedora” não possui capacidades absortivas distintas das demais. Comprovou-se também que quem inova em produto e processo tem maior capacidade de assimilar, transformar e explorar o conhecimento externo.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ECONÔMICASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofAnálise Econômicapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCapacidade de absorção da firmapt_BR
dc.subjectCanais de troca de conhecimento e informaçãopt_BR
dc.subjectInteração universidade-empresapt_BR
dc.subject.otherUniversidade empresapt_BR
dc.titleCapacidade de absorção e canais de interação universidade-empresa: uma análise empírica para empresas no Rio Grande do Sulpt_BR
dc.title.alternativeAbsorption capacity and channels of interaction between university and firm: an empirical analysis for firms in Rio Grande do Sulpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://seer.ufrgs.br/index.php/AnaliseEconomica/article/view/57042pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

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