Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/46188
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorVanessa Sena Tomazpt_BR
dc.date.accessioned2022-10-13T19:13:50Z-
dc.date.available2022-10-13T19:13:50Z-
dc.date.issued2019-
dc.citation.volume12pt_BR
dc.citation.issue30pt_BR
dc.citation.spage654pt_BR
dc.citation.epage678pt_BR
dc.identifier.issn23592842pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/46188-
dc.description.abstractThe article discusses the tensions that take place in Indigenous teacher training in a intercultural teaching course, focused on Mathematics, when other ways of knowledge and practices, associated to historically excluded and undervalued groups, gain power. We base on research results from Indigenous and non-Indigenous research groups, within the theme of Indigenous Intercultural education, founded in different theoretical lenses. We discuss the contributions of these researches to problematize, support, or review the proposals of Indigenous teacher training who work or will work in their communities. We conclude that the Indigenous teacher training is tensioned by access and permanence policies to the undergraduate students in the university, by the curricular proposal, the teaching practices in the community school, the ways of living of each people, their sociolinguistic belonging, and by the limits of some theories used to support the field researches in Indigenous school education.pt_BR
dc.description.resumoO artigo discute os tensionamentos que ocorrem na formação dos professores indígenas em licenciatura intercultural, na habilitação em Matemática, quando outras formas de saberes e práticas, associados a grupos historicamente excluídos e subalternizados ganham força. Parte-se de resultados de pesquisas de grupos de pesquisadores indígenas e não-indígenas, dentro da temática educação intercultural indígena, fundamentadas em diferentes lentes teóricas. Discute-se as contribuições dessas pesquisas para problematizar, sustentar ou rever as propostas de formação de professores indígenas que atuam ou vão atuar em suas comunidades. Conclui-se que a formação dos professores indígenas é tensionada pelas políticas de acesso e permanência dos licenciandos na universidade, pela proposta curricular e pelas práticas docentes nas escolas das aldeias, pelos modos de vida de cada povo e pertencimento sociolinguístico e pelos limites de algumas teorias que são usadas para fundamentar as pesquisas no campo da educação escolar indígena.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofPerspectivas da educação matemáticapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectProfessores Indígenaspt_BR
dc.subjectTensionamentospt_BR
dc.subjectLicenciatura Interculturalpt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.titleA formação intercultural para educadores indígenas: possibilidades e formas de resistênciapt_BR
dc.title.alternativeThe intercultural formation for indigenous teachers: possibilities and wayspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://www.edumat.ufms.br/pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A Formação Intercultural para Educadores Indígenas.pdf708.32 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.