Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/46480
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dc.creatorHudson Soares Moreirapt_BR
dc.creatorWendel Alex Castro Silvapt_BR
dc.creatorMarcia Athayde Moreirapt_BR
dc.date.accessioned2022-10-21T13:04:33Z-
dc.date.available2022-10-21T13:04:33Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume4pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage3pt_BR
dc.citation.epage21pt_BR
dc.identifier.issn23581735pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/46480-
dc.description.abstractIn recent years the supermarket industry has become highly competitive, which encouraged small markets retailers to seek for new strategies, such as organizing through networks in order to achieve business sustainability. In this context, this research aimed to investigate how the small grocery stores in the metropolitan region of Belo Horizonte are organized in networks. This study is methodologically classified as an exploratory research, with documentary analysis of papers from the Association of Minas Gerais Supermarkets (AMGS) and data collected also from interviews with managers from seven organized retailers markets in the metropolitan region. The results indicate that all networks are horizontal, sectored, and most like formalized, in a total of 162 participants markets. The networks do not have activities together; however they are somehow associated, such as supporting structure for procurement and distribution of products. The network negotiate on behalf of the grocery stores and get discounts and extension of payment terms, also they are other benefits, such as training for employees and managers. In conclusion, those networks are in processing of professionalization, but with large differences between the questions surveyed, whether in the form of interaction with their members, either as trading or even the physical structure and management organization.pt_BR
dc.description.resumoParte-se da premissa de que, nos últimos anos, o setor supermercadista tornou-se altamente competitivo, o que estimulou os pequenos varejos supermercadistas a procurar novas estratégias, tais como a organização por meio de redes, em busca da sustentabilidade do negócio. Nesse contexto, essa pesquisa teve como objetivo investigar como o pequeno varejo supermercadista da região metropolitana de Belo Horizonte se organiza em redes. Para tanto foi realizada uma pesquisa de cunho exploratória, por meio de pesquisa bibliográfica, análise documental de documentos da Associação Mineira de Supermercados (AMIS) e entrevistas com os gestores das sete redes varejistas supermercadistas organizadas na região metropolitana. Todas as redes são horizontais, setoriais, sendo a maioria formalizada, somando 162 supermercados participantes. As redes não possuem atividades entre si (interredes) apenas atividades em relação aos próprios associados (intrarrede), tais como estrutura de apoio às compras e distribuição de mercadorias. Negociam em nome dos supermercadistas e obtêmdescontos e dilatação de prazos para pagamento, entre outros benefícios oferecidos, tais como treinamentos para empregados e proprietários. Conclui-se que as redes estão se profissionalizado, mas com grandes diferenças entre os quesitos pesquisados, seja na forma de interação com seus associados, seja na forma de negociação ou mesmo na estrutura física e na estrutura de gestão.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS CONTÁBEISpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista de Gestão e Contabilidade da UFPIpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRedes empresariaispt_BR
dc.subjectPequenas empresaspt_BR
dc.subjectPequeno varejo supermercadistapt_BR
dc.subjectProfissionalizaçãopt_BR
dc.subject.otherSupermercados - Administraçãopt_BR
dc.subject.otherRedes de negóciospt_BR
dc.titleRedes interorganizacionais: a realidade dos pequenos supermercadistas da região metropolitana de Belo Horizontept_BR
dc.title.alternativeBusiness networks: the reality of small supermarkets in the metropolitan region of Belo Horizonte-MGpt_BR
dc.title.alternativeRedes de negocios: la realidad de los pequeños supermercados en la región metropolitana de Belo Horizonte-MGpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://www.ojs.ufpi.br/index.php/gecont/article/view/3020pt_BR
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