Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/46550
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Raquel Abreu-Aokipt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7082648215955093pt_BR
dc.contributor.referee1Isabella Colmanetti Abdallapt_BR
dc.contributor.referee2Luciana Martins Arrudapt_BR
dc.creatorHildegna Moura da Costapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8674088902626301pt_BR
dc.date.accessioned2022-10-24T20:17:45Z-
dc.date.available2022-10-24T20:17:45Z-
dc.date.issued2022-07-15-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/46550-
dc.description.abstractThis work approaches the theme of reading training in a verbal language and language no verbal, focusing on texts that circulate in the digital sphere as an object of analysis of textuality factors. The main goal was to investigate the production of meaning in the meme genre in the light of text constitutive criteria – intentionality, acceptability, situationality, informativity, intertextuality, cohesion and coherence. Regarding the specific objectives, we intended to: (i) identify the intertext present in the configuration of the meme genre, pointing out the world knowledge involved; (ii) discuss the iconic relationship (verbal and nonverbal) that constitutes this genre; and (iii) interpret the effects of meaning in a context of materialization of textuality components. As a theoretical foundation, we relied on Antunes (2005, 2010, 2017), Marcuschi (2005, 2008), Koch (2004), Koch and Travaglia (1997), Santos (2013), Silva (2017), Zani (2003), among others. Methodologically, this research has a qualitative approach and a descriptive-interpretative nature, and with an inductive approach. The corpus consists of five memes published between 2018 and 2021, extracted from various internet pages, referring to subjects that discuss the pandemic crisis, abusive fuel prices, and teachers’ life during the quarantine and besides that, the desire of an entire population for the development of a COVID-19 vaccine. The results show that the dialogic intertwining between social reality and the domains of art, entertainment, advertising, music, health and logistics permeate the construction of all texts.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho dedica-se à temática da formação leitora no âmbito da linguagem verbal e não verbal, focalizando textos que circulam na esfera digital como objeto de análise dos fatores de textualidade. O objeto geral consiste em investigar a produção de sentido no gênero meme à luz dos critérios constitutivos de um texto – intencionalidade, aceitabilidade, situacionalidade, informatividade, intertextualidade, coesão e coerência. No que diz respeito aos objetivos específicos, pretendemos: (i) identificar o intertexto presente na configuração do gênero meme, apontando os conhecimentos de mundo envolvidos; (ii) discutir sobre a relação icônica (verbal e não verbal) constitutiva desse gênero; e (iii) interpretar os efeitos de sentido num contexto de materialização dos componentes de textualidade. Como fundamentação teórica, apoiaremo-nos em Antunes (2005, 2010, 2017), Marcuschi (2005, 2008), Koch (2004), Koch e Travaglia (1997), Santos (2013), Silva (2017), Zani (2003), entre outros. Metodologicamente, esta pesquisa é de abordagem qualitativa e de natureza descritivo-interpretativa e seu método de abordagem é o indutivo. O corpus é formado por cinco memes publicados entre os anos de 2018 e 2021, extraídos de diferentes páginas da internet, referentes a assuntos que discutem sobre a crise pandêmica, valor abusivo do combustível e vida de professor (a) na quarentena e, além disso, o desejo de toda uma população pelo desenvolvimento da vacina da COVID-19. Os resultados mostram que o entrelaçamento dialógico entre a realidade social e os domínios da arte, do entretenimento, da publicidade, da música, da saúde e da logística perpassam a construção de todos os textos.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Língua Portuguesa: Teorias e Práticas de Ensino de Leitura e Produção de Textospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCritérios de textualidade; Meme; Produção de sentido; Leitura crítica.pt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa – Estudo e ensinopt_BR
dc.titleA importância do estudo dos critérios de textualidade na formação do leitor no gênero memept_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Língua Portuguesa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hildegna Moura - Versão final Monografia especialização (01_09_22).pdf1.1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.