Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/46721
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Fernando de Oliveira Rocha | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/8405997357339143 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Bernardo Vescovi Fabris | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Clifford Hill Korman | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Bruno Soares Santos | pt_BR |
dc.creator | Natália Camargo Mitre de Oliveira | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3862142868579373 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2022-10-27T20:51:38Z | - |
dc.date.available | 2022-10-27T20:51:38Z | - |
dc.date.issued | 2019-10-01 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/46721 | - |
dc.description.abstract | This research addresses performance aspects of instrumental Brazilian popular music repertoire (MPIB) on vibraphone. Different approaches are addressed to study the accompaniment of a solo vibraphone melody (harmonic, melodic and rhythmic). The approaches are investigated and worked on using tools that we have identified from different sources and that explore the idiomatic issues of the vibraphone with four mallets. In a case study of Gary Burton's performance of Chega de Saudade, the idiomatic characteristics of his performance were investigated, as well as possible studies for learning of this language with the four mallets vibraphone. Study-arrangements were elaborated to exemplify the use of each tool as well as arrangements that freely use the different elements studied throughout the research. | pt_BR |
dc.description.resumo | A presente pesquisa aborda aspectos da prática de um repertório de música popular instrumental brasileira (MPIB) no vibrafone. São trabalhadas diferentes abordagens para o estudo do acompanhamento de uma melodia ao vibrafone solo (harmônica, melódica e rítmica). As abordagens são investigadas e trabalhadas a partir de ferramentas que identificamos em diferentes fontes e que exploram as questões idiomáticas do vibrafone com quatro baquetas. Também foi realizado um estudo de caso sobre a performance de Gary Burton da música Chega de Saudade, investigando as características idiomáticas dessa performance, bem como possíveis ferramentas e estudos para o aprendizado dessa linguagem ao vibrafone com quatro baquetas. Foram elaborados arranjos-estudos para exemplificar o uso de todas as ferramentas trabalhadas e alguns arranjos que empregam livremente os diferentes elementos estudados ao longo da pesquisa. | pt_BR |
dc.description.sponsorship | CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | MUSICA - ESCOLA DE MUSICA | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Música | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Vibrafone solo | pt_BR |
dc.subject | Vibrafone | pt_BR |
dc.subject | MPIB | pt_BR |
dc.subject | Música instrumental brasileira | pt_BR |
dc.subject | Música popular brasileira | pt_BR |
dc.subject.other | Performance musical | pt_BR |
dc.subject.other | Vibrafone | pt_BR |
dc.subject.other | Música instrumental - Brasil | pt_BR |
dc.title | Práticas de música popular instrumental brasileira ao vibrafone: estudos e ferramentas para a performance solo com quatro baquetas | pt_BR |
dc.title.alternative | Brazilian instrumental popular music practices on vibraphone: studies and tools for solo performance with four mallets | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dissertação_Natalia Mitre_2022- Para Impressão PDFA.pdf | PRÁTICAS DE MÚSICA POPULAR INSTRUMENTAL BRASILEIRA AO VIBRAFONE: Estudos e ferramentas para a performance solo com quatro baquetas | 17.81 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.