Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/46721
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Fernando de Oliveira Rochapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8405997357339143pt_BR
dc.contributor.referee1Bernardo Vescovi Fabrispt_BR
dc.contributor.referee2Clifford Hill Kormanpt_BR
dc.contributor.referee3Bruno Soares Santospt_BR
dc.creatorNatália Camargo Mitre de Oliveirapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/3862142868579373pt_BR
dc.date.accessioned2022-10-27T20:51:38Z-
dc.date.available2022-10-27T20:51:38Z-
dc.date.issued2019-10-01-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/46721-
dc.description.abstractThis research addresses performance aspects of instrumental Brazilian popular music repertoire (MPIB) on vibraphone. Different approaches are addressed to study the accompaniment of a solo vibraphone melody (harmonic, melodic and rhythmic). The approaches are investigated and worked on using tools that we have identified from different sources and that explore the idiomatic issues of the vibraphone with four mallets. In a case study of Gary Burton's performance of Chega de Saudade, the idiomatic characteristics of his performance were investigated, as well as possible studies for learning of this language with the four mallets vibraphone. Study-arrangements were elaborated to exemplify the use of each tool as well as arrangements that freely use the different elements studied throughout the research.pt_BR
dc.description.resumoA presente pesquisa aborda aspectos da prática de um repertório de música popular instrumental brasileira (MPIB) no vibrafone. São trabalhadas diferentes abordagens para o estudo do acompanhamento de uma melodia ao vibrafone solo (harmônica, melódica e rítmica). As abordagens são investigadas e trabalhadas a partir de ferramentas que identificamos em diferentes fontes e que exploram as questões idiomáticas do vibrafone com quatro baquetas. Também foi realizado um estudo de caso sobre a performance de Gary Burton da música Chega de Saudade, investigando as características idiomáticas dessa performance, bem como possíveis ferramentas e estudos para o aprendizado dessa linguagem ao vibrafone com quatro baquetas. Foram elaborados arranjos-estudos para exemplificar o uso de todas as ferramentas trabalhadas e alguns arranjos que empregam livremente os diferentes elementos estudados ao longo da pesquisa.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUSICA - ESCOLA DE MUSICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectVibrafone solopt_BR
dc.subjectVibrafonept_BR
dc.subjectMPIBpt_BR
dc.subjectMúsica instrumental brasileirapt_BR
dc.subjectMúsica popular brasileirapt_BR
dc.subject.otherPerformance musicalpt_BR
dc.subject.otherVibrafonept_BR
dc.subject.otherMúsica instrumental - Brasilpt_BR
dc.titlePráticas de música popular instrumental brasileira ao vibrafone: estudos e ferramentas para a performance solo com quatro baquetaspt_BR
dc.title.alternativeBrazilian instrumental popular music practices on vibraphone: studies and tools for solo performance with four malletspt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação_Natalia Mitre_2022- Para Impressão PDFA.pdfPRÁTICAS DE MÚSICA POPULAR INSTRUMENTAL BRASILEIRA AO VIBRAFONE: Estudos e ferramentas para a performance solo com quatro baquetas17.81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.