Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/46959
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.creator | Lia Silva Castilho | pt_BR |
dc.creator | Ênio Lacerda Vilaça | pt_BR |
dc.creator | Daniel Marques Leão | pt_BR |
dc.creator | Laisa Dornelas Moreira | pt_BR |
dc.creator | Bruno Pereira Dos Reis Santos | pt_BR |
dc.creator | Danilo Rocha Dias | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2022-11-07T13:11:12Z | - |
dc.date.available | 2022-11-07T13:11:12Z | - |
dc.date.issued | 2020-12-09 | - |
dc.citation.volume | 10 | pt_BR |
dc.citation.spage | 1 | pt_BR |
dc.citation.epage | 15 | pt_BR |
dc.identifier.doi | 10.35699/2237-5864.2020.23856 | pt_BR |
dc.identifier.issn | 22375864 | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/46959 | - |
dc.description.abstract | Objective: To identify the prevalence of anxiety disorders among substance users at a Psychosocial Care Center for alcohol and drugs (CAPSad), with an emphasis on the severity of dependence.Methods: Crosssectional study with 60 users of a CAPSad. The Mini International Neuropsychiatric Interview(MINI) was used to assess the prevalence of anxiety disorders and the Addiction Severity Index(ASI) scale to assess the severity of addiction.Descriptive statistics and comparison tests were performed (p <0.05). The study was approved by the Research Ethics Committee. Results: The participants were mostly men, with an average age of 38 years. Most of them identified cocaine/crack as the main substance that motivatedthem to seek treatment. The prevalence of current anxiety disorders was 50%, with panic and generalized anxiety disorders being the most prevalent with 31.7% and 28.3% respectively. Participants with anxiety disorders showed greater severity of dependency, especially in the psychiatric, alcohol and familysocialproblems. Conclusion: The prevalence of anxiety disorders is high in users of substances being treated and is related to greater severity of dependence. Studies are needed to enable a more detailed analysis of this type of comorbidity | pt_BR |
dc.description.resumo | Este estudo descreve como um projeto de extensão de atendimento odontológico ajudou a criar uma disciplina de Formação Transversal em Acessibilidade e Inclusão oferecida para toda a comunidade acadêmica de uma universidade. Este é um relato de experiência que analisa dados da plataforma Moodle e as diversas metodologias de ensino empregadas na disciplina. O trabalho junto a uma equipe multidisciplinar no projeto de extensão proporcionou embasamento para a proposição e a abordagem dos temas,já que pelos registros acadêmicos a formação das turmas é muito variada. Avivência junto aos alunos de outros cursos da Universidade Federal de Minas Gerais renova e atualiza a discussão sobre a saúde do deficiente. Como resultados,também se observou uma série de produções que estabelecem um diálogo entre extensão e ensino e que sãocapazes de preencher as diretrizes da extensão universitária de interdisciplinaridade e interprofissionalidade, indissociabilidade de ensino/pesquisa/extensão, impacto na formação do estudante e transformação social | pt_BR |
dc.format.mimetype | pt_BR | |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAO - DEPARTAMENTO DE ODONTOLOGIA RESTAURADORA | pt_BR |
dc.publisher.department | FAO - DEPARTAMENTO DE ODONTOLOGIA SOCIAL E PREVENTIVA | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.relation.ispartof | Revista Docencia do Ensino Superior | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Comunicação transdisciplinar | pt_BR |
dc.subject | Práticas interdisciplinares | pt_BR |
dc.subject | Educação interprofissional | pt_BR |
dc.subject | Saúde da pessoa com deficiência | pt_BR |
dc.subject.other | Comunicação Interdisciplinar | pt_BR |
dc.subject.other | Práticas Interdisciplinares | pt_BR |
dc.subject.other | Educação Interprofissional | pt_BR |
dc.subject.other | Saúde da pessoa com deficiência | pt_BR |
dc.title | Experiência de uma disciplina da odontologia da ufmg na formação transversal em acessibilidade e inclusão | pt_BR |
dc.title.alternative | Experience of a discipline of UFMG dentistry in cross - curricular training in acessibility and inclusion | pt_BR |
dc.title.alternative | Experiencia de una asignatura de odontología de la UFMG en la formación tranversal en accesibilidad e inclusión | pt_BR |
dc.type | Artigo de Periódico | pt_BR |
dc.url.externa | https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/23856 | pt_BR |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Experiência de uma disciplina da odontologia da ufmg na formação transversal em acessibilidade e inclusão.pdf | 580.81 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.