Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/46959
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorLia Silva Castilhopt_BR
dc.creatorÊnio Lacerda Vilaçapt_BR
dc.creatorDaniel Marques Leãopt_BR
dc.creatorLaisa Dornelas Moreirapt_BR
dc.creatorBruno Pereira Dos Reis Santospt_BR
dc.creatorDanilo Rocha Diaspt_BR
dc.date.accessioned2022-11-07T13:11:12Z-
dc.date.available2022-11-07T13:11:12Z-
dc.date.issued2020-12-09-
dc.citation.volume10pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage15pt_BR
dc.identifier.doi10.35699/2237-5864.2020.23856pt_BR
dc.identifier.issn22375864pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/46959-
dc.description.abstractObjective: To identify the prevalence of anxiety disorders among substance users at a Psychosocial Care Center for alcohol and drugs (CAPSad), with an emphasis on the severity of dependence.Methods: Crosssectional study with 60 users of a CAPSad. The Mini International Neuropsychiatric Interview(MINI) was used to assess the prevalence of anxiety disorders and the Addiction Severity Index(ASI) scale to assess the severity of addiction.Descriptive statistics and comparison tests were performed (p <0.05). The study was approved by the Research Ethics Committee. Results: The participants were mostly men, with an average age of 38 years. Most of them identified cocaine/crack as the main substance that motivatedthem to seek treatment. The prevalence of current anxiety disorders was 50%, with panic and generalized anxiety disorders being the most prevalent with 31.7% and 28.3% respectively. Participants with anxiety disorders showed greater severity of dependency, especially in the psychiatric, alcohol and familysocialproblems. Conclusion: The prevalence of anxiety disorders is high in users of substances being treated and is related to greater severity of dependence. Studies are needed to enable a more detailed analysis of this type of comorbiditypt_BR
dc.description.resumoEste estudo descreve como um projeto de extensão de atendimento odontológico ajudou a criar uma disciplina de Formação Transversal em Acessibilidade e Inclusão oferecida para toda a comunidade acadêmica de uma universidade. Este é um relato de experiência que analisa dados da plataforma Moodle e as diversas metodologias de ensino empregadas na disciplina. O trabalho junto a uma equipe multidisciplinar no projeto de extensão proporcionou embasamento para a proposição e a abordagem dos temas,já que pelos registros acadêmicos a formação das turmas é muito variada. Avivência junto aos alunos de outros cursos da Universidade Federal de Minas Gerais renova e atualiza a discussão sobre a saúde do deficiente. Como resultados,também se observou uma série de produções que estabelecem um diálogo entre extensão e ensino e que sãocapazes de preencher as diretrizes da extensão universitária de interdisciplinaridade e interprofissionalidade, indissociabilidade de ensino/pesquisa/extensão, impacto na formação do estudante e transformação socialpt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAO - DEPARTAMENTO DE ODONTOLOGIA RESTAURADORApt_BR
dc.publisher.departmentFAO - DEPARTAMENTO DE ODONTOLOGIA SOCIAL E PREVENTIVApt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Docencia do Ensino Superiorpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectComunicação transdisciplinarpt_BR
dc.subjectPráticas interdisciplinarespt_BR
dc.subjectEducação interprofissionalpt_BR
dc.subjectSaúde da pessoa com deficiênciapt_BR
dc.subject.otherComunicação Interdisciplinarpt_BR
dc.subject.otherPráticas Interdisciplinarespt_BR
dc.subject.otherEducação Interprofissionalpt_BR
dc.subject.otherSaúde da pessoa com deficiênciapt_BR
dc.titleExperiência de uma disciplina da odontologia da ufmg na formação transversal em acessibilidade e inclusãopt_BR
dc.title.alternativeExperience of a discipline of UFMG dentistry in cross - curricular training in acessibility and inclusionpt_BR
dc.title.alternativeExperiencia de una asignatura de odontología de la UFMG en la formación tranversal en accesibilidad e inclusiónpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/23856pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.