Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/47008
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Stéphane Denis Albert René Philippe Huchetpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9400245008288091pt_BR
dc.contributor.referee1Daria Gorete Jaremtchukpt_BR
dc.contributor.referee2Julia Maia Rebouçaspt_BR
dc.contributor.referee3Maria Angélica Melendi de Biasizzopt_BR
dc.contributor.referee4Rodrigo Borges Coelhopt_BR
dc.creatorGladston da Costa Almeidapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/3261748154571532pt_BR
dc.date.accessioned2022-11-08T13:31:06Z-
dc.date.available2022-11-08T13:31:06Z-
dc.date.issued2020-03-06-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/47008-
dc.description.abstractThe photographic and videographic records produced by Alfredo Jaar in Serra Pelada in 1985 resulted in a series of works, with which the Chilean artist organized a critical body of work that was both diverse and compact on the reality of Brazilian mining, but also on the geopolitical implications surrounding that event. This thesis aims to analyze the propositions of Alfredo Jaar that emerged from the photographic and videographic documentation of Serra Pelada, from the first proposition that consisted of a medium-length video entitled Introduction to a Distant World; later, in a public intervention in the New York subway station Spring Street and entitled Rushes; and finally in the series of photographs that received the common title of Gold in the Mornig. Throughout this paper we are interested in identifying and questioning the iconographic and discursive similarities and differences organized in this body of work produced by Alfredo Jaar in relation to other modes of realist representation of mining and, from a general concept we have named Crisis Realism, we propose discussions about the relation of Jaar's works with the tradition of realism in art and documentarism and seek to evidence in them the critical and ethical order agencyed by the artist in face of the political, economic and ideological aspects that mark the time and the specific context represented by the event of Serra Pelada.pt_BR
dc.description.resumoOs registros fotográficos e videográficos produzidos por Alfredo Jaar em Serra Pelada no ano de 1985 resultaram numa série de obras, com as quais o artista chileno organizou um corpo crítico ao mesmo tempo diverso e compacto sobre a realidade do garimpo brasileiro, mas também sobre as implicações geopolíticas que circundam aquele evento. Esta tese tem por objetivo analisar as proposições de Alfredo Jaar surgidas da documentação fotográfica e videográfica de Serra Pelada, desde a primeira proposição que consistiu num vídeo de média duração intitulado Introduction to a Distant World; depois, numa intervenção pública na estação de metrô nova-iorquina Spring Street e intitulada Rushes; e por fim na série de fotografias que receberam o título comum de Gold in the Mornig. Ao longo deste trabalho nos interessa identificar e questionar as semelhanças e diferenças iconográficas e discursivas organizadas neste corpo de trabalhos produzidos por Alfredo Jaar em relação a outros modos de representação realista do garimpo e, a partir de um conceito geral que nomeamos Realismo de Crise, propomos discussões sobre a relação das obras de Jaar com a tradição do realismo na arte e do documentarismo e buscamos evidenciar nelas a ordem crítica e ética agenciada pelo artista diante dos aspectos políticos, econômicos e ideológicos que marcam a época e o contexto específico representado pelo acontecimento de Serra Pelada.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artespt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAlfredo Jaarpt_BR
dc.subjectRepresentaçãopt_BR
dc.subjectIconografiapt_BR
dc.subjectSerra Peladapt_BR
dc.subject.otherJaar, Alfredopt_BR
dc.subject.otherArtistas chilenospt_BR
dc.subject.otherFotografia de garimpopt_BR
dc.subject.otherGarimpopt_BR
dc.subject.otherGarimpagem - Serra Pelada (Curionópolis, PA) - 1985pt_BR
dc.subject.otherArte - Aspectos políticospt_BR
dc.subject.otherImagens fotográficaspt_BR
dc.subject.otherSerra Pelada (Curionópolis, PA)pt_BR
dc.titleRealismo de crise: a narrativa de Serra Pelada na obra de Alfredo Jaarpt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/ 0000-0001-6841-5542pt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
REALISMO DE CRISE - A NARRATIVA DE SERRA PELADA NA OBRA DE ALFREDO JAAR.pdf16.34 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.