Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/47420
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Glaura Lucaspt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5237321219459906pt_BR
dc.contributor.referee1Pedro Razzante Vaccaript_BR
dc.contributor.referee2Loque Arcanjo Júniorpt_BR
dc.contributor.referee3Vanessa Regina Eleutério Mirandapt_BR
dc.contributor.referee4Eduardo Pires Rossept_BR
dc.creatorJonatha Maximiniano do Carmopt_BR
dc.creator.Latteshttps://lattes.cnpq.br/1149322499074085pt_BR
dc.date.accessioned2022-11-24T14:27:17Z-
dc.date.available2022-11-24T14:27:17Z-
dc.date.issued2022-09-30-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/47420-
dc.description.abstractThis doctoral thesis aims at identifying and critically describing the racist discourse found in the História da música brasileira (History of the Brazilian music) written by Renato Almeida in 1926, by examining how the discourse of racial whitening, prevailing at that time, was transposed to the concept of Brazilian music. The research also aims at identifying and interrelating the ideas of race and mestiçagem (miscegenation) to the writings of important figures pertaining his ‘intellectual sociability network’: Afrânio Peixoto, Graça Aranha and Ronald de Carvalho who, just like Renato Almeida, were white, men and graduated in Law and Medical Schools, and who also held important positions within the Government. In order to achieve these purposes, the research focused on the first two decades of the 20th Century, especially around the 1922 Semana de Arte Moderna (Modern Art Week). Based on bibliographic and electronic research, the fundamental concepts were defined so as to delimit the theme: ‘racism’, present in the works of Silvio de Almeida, Rita Segato, Clóvis Moura and Alberto Guerreiro Ramos; ‘whiteness’, as discussed by authors such as Maria Aparecida Bento, Philip Ewell, Lia Schucman and Richard Miskolci; the concepts of biopower and biopolitics, developed by Michel Foucault e Miskolci and, finally, that of ‘intellectual sociability network’, developed by François Sirinelli and Ângela de Castro Gomes. The study concludes that the concept of mestiçagem (miscegenation) was blended to the ideal of Brazilian classical – or concert – music. It reveals that, within the thought of the racial triangle, indigenous people and Black people appeared as ‘influencers’ or ‘contributors’ to the white civilizational universe. The thesis demonstrates that there is racial discourse in História da música brasileira (1926) by Renato Almeida, which is ideologically determinist and racist, and hides an ideal of cultural, social and thus musical whitenning. It can also be concluded that the exaltation of the mestizo as a symbol of Brazilianness was in fact a masked praise: by considering the mestizo a less indigenous or a less Black person, this meant he or she was becoming more civilized and thus whiter.pt_BR
dc.description.resumoA presente tese tem por objetivo identificar e descrever criticamente o discurso racista presente na “História da música brasileira” (1926) de Renato Almeida, verificando de que forma o discurso de embranquecimento racial vigente foi traduzido para o seu conceito de música brasileira. A tese também tem por objetivo identificar e interrelacionar as concepções de raça e mestiçagem com os escritos de importantes personagens de sua “rede de sociabilidade intelectual”: Afrânio Peixoto, Graça Aranha e Ronald de Carvalho que, assim como Renato Almeida, eram homens, brancos, formados nas escolas de direito e medicina e ocupantes de cargos importantes nas malhas do Estado. Para atingir os objetivos, a tese enfoca as primeiras duas décadas do século XX, especialmente em torno da “Semana de Arte Moderna” de 1922. A partir de pesquisa bibliográfica e eletrônica, definiram-se os conceitos fundamentais para delimitação do tema, como o de “racismo”, presente nas obras de Silvio de Almeida, Rita Segato, Clóvis Moura e Alberto Guerreiro Ramos; de “branquitude”, discutido por autores e autoras como Maria Aparecida Bento, Philip Ewell, Lia Schucman e Richard Miskolci; os conceitos de “biopoder” e “biopolítica”, desenvolvido por Michel Foucault e Miskolci e, enfim, o de “rede de sociabilidade intelectual”, desenvolvido por François Sirinelli e Ângela de Castro Gomes. A tese conclui que o conceito de mestiçagem se mistura ao ideal de música erudita ou de concerto brasileira, revelando que, no pensamento de triângulo racial, povos indígenas e povos negros figuravam como elementos “influenciadores” e “contribuidores” ao universo civilizacional branco. A tese conclui que há um discurso racial e ideologicamente determinista e racista na “História da música brasileira” (1926) de Renato Almeida que velava um ideal de embranquecimento cultural, social e, portanto, musical. Conclui-se também que a exaltação do mestiço como símbolo de brasilidade era, na verdade, um elogio mascarado visto que, por considerá-lo cada vez menos indígena ou negro isso significava que ele estava se tornando mais civilizado e, portanto, mais branco.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentMUSICA - ESCOLA DE MUSICApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Músicapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectRacismopt_BR
dc.subjectBranquitudept_BR
dc.subjectRenato Almeidapt_BR
dc.subjectMusicologiapt_BR
dc.subjectHistoria da músicapt_BR
dc.subjectRede de sociabilidade intelectualpt_BR
dc.subject.otherMúsica - Tesespt_BR
dc.subject.otherMusicologiapt_BR
dc.subject.otherRacismopt_BR
dc.subject.otherAlmeida, Renato, 1895-1981pt_BR
dc.titleUma perspectiva crítico-racial da História da música brasileira (1926) de Renato Almeidapt_BR
dc.title.alternativeA racial critical-perspective of History of the Brazilian music (1926) de Renato Almeidapt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.