Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/47552
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDavidson Wagner Silvapt_BR
dc.creatorAdriane Teresinha Sartoript_BR
dc.date.accessioned2022-11-29T21:58:57Z-
dc.date.available2022-11-29T21:58:57Z-
dc.date.issued2016-11-25-
dc.citation.volume16pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage153pt_BR
dc.citation.epage178pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5433/1519-5392.2016v16n2p153pt_BR
dc.identifier.issn2764-0809pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/47552-
dc.description.abstractThis article analyzes a teaching experience involving the organized gender debate, applied in a group of the 3rd grade of high school in the outskirts of Contagem, in Minas Gerais, in 2013. The analysis of the qualitative-interpreting form is based mainly on the studies of Dolz, Schneuwly and Pietro (2004), Pereira and Neves (2012) and of Palma and Cano (2012) and it seeks to contribute to the theoretical and methodological progress in the issues related to the teaching of formal public oral genres, especially in the classroom, a space where it is still a challenge to introduce strategies to work with language that joins oral and written language. Furthermore, linguistic, pedagogical and social implications are assessed as a result of this experience. The outcomes were positive and show that, although they are demanding, the survey of the genre at question can contribute significantly to enlarge the perceptions related to the tenuous limit between formal speech and writing, from the formulation of points of view and arguments, in a authorial way, as well as the recognition of the student as a social subject from is expected to take a stand when he is faced with the issues to act on.pt_BR
dc.description.resumoO presente artigo analisa uma experiência de ensino com o gênero debate regrado, aplicada em uma turma de 3º ano do ensino médio na periferia de Contagem, em Minas Gerais, no ano de 2013. A análise, de natureza qualitativo-interpretativista, fundamenta-se, principalmente, nos estudos de Dolz, Schneuwly e Pietro (2004), de Pereira e Neves (2012) e de Palma e Cano (2012) e visa contribuir para o avanço teórico-metodológico das questões relacionadas ao ensino de gêneros formais públicos orais, sobretudo no espaço da sala de aula, local em que ainda é desafiante implementar estratégias para um trabalho com a linguagem que conjugue oralidade e escrita. São avaliadas, além disso, as implicações linguísticas, pedagógicas e sociais resultantes dessa experiência. Os resultados foram positivos e mostram que, embora exigente, o estudo do gênero em questão pode contribuir, significativamente, para ampliar as percepções acerca do tênue limite entre fala e escrita formais, da formulação de pontos de vista e de argumentos, de modo autoral, bem como do reconhecimento do aluno como sujeito social, do qual se espera que se posicione frente às questões para agir.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEntretextospt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectDebate regradopt_BR
dc.subjectOralidadept_BR
dc.subjectEscritapt_BR
dc.subjectEnsino de língua portuguesapt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa. Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherDiscussões e debatespt_BR
dc.titleO gênero "debate regrado" no espaço escolarpt_BR
dc.title.alternativeThe genre "organized debate" in schoolspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9536-3642pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O gênero “debate regrado” no espaço escolar.pdf262.53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.