Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/47552
Type: Artigo de Periódico
Title: O gênero "debate regrado" no espaço escolar
Other Titles: The genre "organized debate" in schools
Authors: Davidson Wagner Silva
Adriane Teresinha Sartori
Abstract: O presente artigo analisa uma experiência de ensino com o gênero debate regrado, aplicada em uma turma de 3º ano do ensino médio na periferia de Contagem, em Minas Gerais, no ano de 2013. A análise, de natureza qualitativo-interpretativista, fundamenta-se, principalmente, nos estudos de Dolz, Schneuwly e Pietro (2004), de Pereira e Neves (2012) e de Palma e Cano (2012) e visa contribuir para o avanço teórico-metodológico das questões relacionadas ao ensino de gêneros formais públicos orais, sobretudo no espaço da sala de aula, local em que ainda é desafiante implementar estratégias para um trabalho com a linguagem que conjugue oralidade e escrita. São avaliadas, além disso, as implicações linguísticas, pedagógicas e sociais resultantes dessa experiência. Os resultados foram positivos e mostram que, embora exigente, o estudo do gênero em questão pode contribuir, significativamente, para ampliar as percepções acerca do tênue limite entre fala e escrita formais, da formulação de pontos de vista e de argumentos, de modo autoral, bem como do reconhecimento do aluno como sujeito social, do qual se espera que se posicione frente às questões para agir.
Abstract: This article analyzes a teaching experience involving the organized gender debate, applied in a group of the 3rd grade of high school in the outskirts of Contagem, in Minas Gerais, in 2013. The analysis of the qualitative-interpreting form is based mainly on the studies of Dolz, Schneuwly and Pietro (2004), Pereira and Neves (2012) and of Palma and Cano (2012) and it seeks to contribute to the theoretical and methodological progress in the issues related to the teaching of formal public oral genres, especially in the classroom, a space where it is still a challenge to introduce strategies to work with language that joins oral and written language. Furthermore, linguistic, pedagogical and social implications are assessed as a result of this experience. The outcomes were positive and show that, although they are demanding, the survey of the genre at question can contribute significantly to enlarge the perceptions related to the tenuous limit between formal speech and writing, from the formulation of points of view and arguments, in a authorial way, as well as the recognition of the student as a social subject from is expected to take a stand when he is faced with the issues to act on.
Subject: Língua portuguesa. Estudo e ensino
Discussões e debates
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FALE - FACULDADE DE LETRAS
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: https://doi.org/10.5433/1519-5392.2016v16n2p153
URI: http://hdl.handle.net/1843/47552
Issue Date: 25-Nov-2016
metadata.dc.relation.ispartof: Entretextos
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O gênero “debate regrado” no espaço escolar.pdf262.53 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.