Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/47553
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAdriane Teresinha Sartoript_BR
dc.creatorDaniervelin Renata Marques Pereirapt_BR
dc.creatorMariotides Gomes Bezerrapt_BR
dc.date.accessioned2022-11-29T22:12:15Z-
dc.date.available2022-11-29T22:12:15Z-
dc.date.issued2020-12-10-
dc.citation.volume21pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage160pt_BR
dc.citation.epage188pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.5007/1984-8420.2020v21n2p160pt_BR
dc.identifier.issn1984-8420pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/47553-
dc.description.abstractThis article analyzes a literary reading experience carried out at a hospital school, a theme that has not been discussed in the curricula of undergraduate courses. The research, based on theoretical assumptions of literary literacy (COSSON, 2006)and qualitative methodological approaches in the educational field, focuses on reading the book A Culpa É das Estrelas. It was a project developed in 2018 with seven students deprived of liberty at a public hospital from the city of Belo Horizonte, state of Minas Gerais, Brazil. The intricacies of its realization were recorded in a field diary that allow us to observe the challenges experienced by subjects who read a text very close to their own realities, which led them to adhesion and distance shared discursively in conversation circles. More than the recordings of a successful reading experience, the results reveal the rich and intense world of children and adolescents admitted to hospitals, an invisible reality for almost all teachers.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo analisa uma experiência de leitura literária realizada em escola hospitalar, tema distante dos currículos de cursos de licenciatura de ensino superior. A pesquisa, baseada em pressupostos teóricos de letramento literário (COSSON, 2006) e em abordagens metodológicas qualitativas da área educacional, enfoca a leitura do livro A Culpa é das Estrelas, projeto desenvolvido em 2018 com sete alunos em privação de liberdade em hospital público de Belo Horizonte. Os meandros do processo de sua realização foram registrados em diário de campo e permitem-nos constatar os desafios vividos por sujeitos que leram um texto de temática de imensa proximidade com suas próprias vidas, fato que os conduziu a posturas de adesão e de distanciamento, compartilhadas discursivamente em rodas de conversa. Mais do que o registro de uma experiência bem-sucedida de leitura, os resultados desvelam o rico e intenso mundo das crianças e adolescentes internados em hospitais, realidade invisível para quase todos os professores.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofWorking Papers em Linguísticapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEscola hospitalarpt_BR
dc.subjectCrianças e adolescentes privados de liberdadept_BR
dc.subjectLeiturapt_BR
dc.subjectLetramento literáriopt_BR
dc.subject.otherLetramentopt_BR
dc.subject.otherLeiturapt_BR
dc.titleLeitura em ambiente hospitalar: uma experiência com o livro "A culpa é das estrelas"pt_BR
dc.title.alternativeReading at hospital environment: an experience with the book "A culpa é das estrelas"pt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9536-3642pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-1861-3609pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-9191-358Xpt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Leitura no ambiente hospitalar uma experiencia com o livro a culpa é das estrelas.pdf1.48 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.