Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/47594
Type: Dissertação
Title: Uma imagem de Heródoto : a apropriação da historiografia herodoteana feita por Voltaire
Other Titles: An image of Herodotus : the appropriation of Herodotean historiography performed by Voltaire
Authors: Laís Pazzetti Machado
First Advisor: Rafael Scopacasa
First Referee: Anderson Zalewski Vargas
Second Referee: Rodrigo Brandão
Abstract: Este trabalho tem por objetivo investigar a construção de uma imagem da antiguidade greco-romana a partir da apropriação da historiografia antiga levada a cabo por Voltaire, no âmbito do seu projeto de história. Partindo da perspectiva dos usos do passado, procuraremos entender quais elementos da cena francesa no século XVIII influenciaram a visão de Voltaire sobre a antiguidade, como era construído o conhecimento sobre os tempos antigos (quais eram as fontes disponíveis na época, se havia um acesso direto às obras de historiadores antigos ou se era predominante o recurso a traduções), quais fontes são utilizadas por Voltaire e o que a imagem construída pelo filósofo pode revelar sobre seus interesses. Voltaremos nossa atenção para a perspectiva racionalizante da filosofia da história de Voltaire, e para como a historiografia antiga serve, nela, a diferentes propósitos, desde a associação com a ideia de falsidade contida na noção de “fábula” até lições que podem ser aprendidas dos historiadores antigos, revelando que Voltaire faz usos mais complexos da historiografia antiga – e da própria antiguidade – do que em um primeiro momento se poderia supor. Mais especificamente, nos debruçaremos sobre o vocabulário da certeza histórica que Voltaire cria para a sua obra historiográfica e sobre o vocabulário da certeza histórica de Heródoto, por ser dentre os autores antigos o mais visado por Voltaire, de maneira que possamos analisar os usos que o filósofo faz da obra do historiador grego.
Abstract: This study has the aim to investigate the construction of an image of the Greco-Roman antiquity as of the appropriation of Ancient historiography performed by Voltaire, within his project of history. From the perspective of the uses of the past, we will seek to understand which elements of the French scene in the XVIIIth century influenced Voltaire’s view of the Antiquity, how the knowledge concerning Ancient times was built (which were the sources available at the time, whether there was a direct access to the works of Ancient historians, or if the recourse to translations was predominant), which sources were used by Voltaire and what the image built by the philosopher can reveal about his interests. We will turn our attention to the rationalizing perspective of Voltaire’s philosophy of history, and to how, in its scope, Ancient historiography serves to different purposes, from the association with the idea of “falseness” included in the notion of “fable” to lessons that can be learned from Ancient historians, revealing that Voltaire engages in more complex uses of Ancient historiography – and of Antiquity herself – than what could be assumed at first. More specifically, we will focus on the lexicon of historical certainty created by Voltaire for his historiographical work and on the lexicon of historical certainty created by Herodotus, the Ancient author that Voltaire targets the most, so that we may be able to analyse the uses that the philosopher makes of the Greek historian.
Subject: História - Teses
Historiografia - Teses
Heródoto
Voltaire, 1694-1778
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAF - DEPARTAMENTO DE HISTÓRIA
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em História
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/47594
Issue Date: 25-Jul-2022
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Uma imagem de Heródoto.pdf2.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.