Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/47603
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAna Cristina Fricke Mattept_BR
dc.creatorAdriane Teresinha Sartoript_BR
dc.creatorDaniervelin Renata Marques Pereirapt_BR
dc.date.accessioned2022-11-30T22:22:15Z-
dc.date.available2022-11-30T22:22:15Z-
dc.date.issued2019-05-09-
dc.citation.volume9pt_BR
dc.citation.spagee002554pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.2554pt_BR
dc.identifier.issn2237-5864pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/47603-
dc.description.abstractThe objective of this article is to report an experience of creation and development of the Ambiente Livre e Colaborativo do Estudante (ALCE), in the Faculty of Letters of the Federal University of Minas Gerais, in operation since the second semester of 2017. The project started from the difficulty of the students, for various reasons, to insert themselves effectively in academic practices that are a requirement of this level of education. Facing this diagnosis, based on the fundamentals of Paulo Freire's critical pedagogy, Free Culture and multiliteracies, teachers of this university proposed an online and face-to-face welcome environment. The ALCE has achieved its objectives by enabling the student of the Faculty to feel welcome, effectively participant of its course, respected in their individuality and motivated to collaborate with the other.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste artigo é relatar uma experiência de criação e desenvolvimento do Ambiente Livre e Colaborativo do Estudante (ALCE), na Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais, em funcionamento desde o segundo semestre de 2017. O projeto partiu da dificuldade do estudante, por vários motivos, de inserir-se efetivamente em práticas acadêmicas que são exigência desse nível de ensino. Diante desse diagnóstico, com base em fundamentos da pedagogia crítica de Paulo Freire, da Cultura Livre e de multiletramentos, uma equipe de docentes da Faculdade propôs um ambiente de acolhimento online e presencial. O ALCE tem alcançado seus objetivos, por propiciar ao estudante da Faculdade sentir-se acolhido, participante efetivo de seu curso, respeitado na sua individualidade e motivado a colaborar com o outro.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Docência do Ensino Superiorpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectPedagogia críticapt_BR
dc.subjectCultura livrept_BR
dc.subjectMultiletramentospt_BR
dc.subjectEnsino superiorpt_BR
dc.subject.otherLetramentopt_BR
dc.subject.otherPedagogia críticapt_BR
dc.titleUma proposta de acolhimento do estudante do ensino superior: o ALCEpt_BR
dc.title.alternativeA proposal to welcome higher education studentes: the ALCEpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0003-3286-7066pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0002-9536-3642pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0003-1861-3609pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Uma proposta de acolhimento do estudante e ensino superior o alce.pdf646.81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.