Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/47609
Type: Artigo de Periódico
Title: A estrutura temático-informacional e aspectos da interlíngua de aprendizes de inglês como L2: estudo comparativo
Other Titles: Thematic-informational structure and interlanguage aspects of learners of English as L2: a comparative study
Authors: Adriana Maria Tenuta
Amalia Esmeralda de Araujo Perna
Abstract: Este trabalho enfoca o princípio funcional/cognitivo da distribuição temática-informacional no texto, baseado nas noções de Tema/Rema e Dado/Novo (HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2004, 2014; McCARTHY, 1991), bem como aborda determinados aspectos da interlíngua de aprendizes italianos (PERNA, 2016) em comparação com aprendizes brasileiros (TENUTA, 2001; TENUTA; OLIVEIRA, 2015) de inglês como L2. Foram observados os conhecimentos explícito e implícito desses grupos de aprendizes relativos aos referidos princípios e o desempenho desses mesmos grupos em termos de alguns aspectos sintático/discursivos da língua inglesa, a saber, elementos coesivos, obrigatoriedade do sujeito sintático, sujeitos não agentivos, utilização de nominalizações, todos caracterizadores de sua interlíngua (RUTHERFORD, 1987). Os resultados mostraram que os três grupos participantes apresentaram comportamento semelhante relativamente às questões investigadas. Houve, no geral, pouca identificação de elementos ou processos linguísticos relacionados a uma produção textual/discursiva apropriada, o que revela implicações pedagógicas relevantes para a abordagem da língua alvo.
Abstract: This work focuses on the cognitive/functional principle of the thematic-informational distribution in the text, based on the notions of Theme/Rheme and Given/New (HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2004, 2014; McCARTHY, 1991), as well as approaches certain aspects of the interlanguage of Italian learners (PERNA, 2016) in comparison with Brazilian learners (TENUTA, 2001; TENUTA; OLIVEIRA, 2015) of English as L2. We observed explicit and implicit knowledge of these groups of learners related to the referred principles and the performance of these same groups in terms of certain syntactic/discursive aspects of the English language, namely, cohesive elements, required syntactic subject, non-agentive subjects, use of nominalizations, all characterizers of their interlanguage (RUTHERFORD, 1987). The results showed that the three participant groups presented similar behavior relative to the investigated issues. In general, there was little identification of the linguistic elements or processes related to an appropriate textual/discursive production, which reveals relevant pedagogical implications to a target language approach.
Subject: Interlíngua (Aprendizagem de línguas)
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FALE - FACULDADE DE LETRAS
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/47609
Issue Date: 17-Dec-2017
metadata.dc.url.externa: https://periodicos.ufes.br/percursos/article/view/17740
metadata.dc.relation.ispartof: PERcursos Linguísticos
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.