Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/47708
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Maria de Fátima Marcelos | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/2710399980948810 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Vilma Fernandes Carvalho | pt_BR |
dc.creator | Janete Beatriz de Souza | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2022-12-02T14:09:41Z | - |
dc.date.available | 2022-12-02T14:09:41Z | - |
dc.date.issued | 2012-12-15 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/47708 | - |
dc.description.abstract | The overall goal of this work is to contribute to the teaching of sciences for research through research on the construction of musical parodies. In real terms, search verify that the construction of parodies with thematic living beings assists in learning the contents of the discipline of sciences, as students perception of the seventh year of elementary school. To this end, we conducted a survey of qualitative character in two stages: documentary research, bibliographical and field research. The field research addressed four phase: contextualization of musical parodies; the presentation of parodies; application questionnaire; focal group. The results were satisfactory and coherent with theoretical benchmarks and goals that motivated this work. We consider the resource utilization of music offers great contribution to pedagogical practices and opens perspectives research for research in science teaching. | pt_BR |
dc.description.resumo | O objetivo geral desse trabalho é contribuir para o ensino de ciências por investigação por meio de pesquisa sobre a construção de paródias musicais. De forma específica, busca verificar se a construção de paródias com a temática seres vivos auxilia na aprendizagem dos conteúdos da disciplina de Ciências, conforme percepção de alunos do 7º ano do ensino fundamental. Para tal, foi realizada uma pesquisa de caráter qualitativo em duas etapas: pesquisas documentais, bibliográficas e pesquisa de campo. A pesquisa de campo contemplou quatro fases: contextualização da proposta e construção de paródias musicais; a apresentação das paródias; aplicação de questionário; grupo focal. Os resultados obtidos foram coerentes e satisfatórios com os referenciais teóricos e com os objetivos que motivaram esse trabalho. Consideramos que a utilização do recurso da música oferece grande aporte para a prática pedagógica e abre perspectivas de pesquisas por investigação no ensino de Ciências. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO | pt_BR |
dc.publisher.program | Curso de Especialização em Educação em Ciências | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/ | * |
dc.subject | Ensino de Ciências | pt_BR |
dc.subject | Lúdico | pt_BR |
dc.subject | Música | pt_BR |
dc.subject | Paródias | pt_BR |
dc.subject | Seres vivos | pt_BR |
dc.title | A produção de paródias musicais como recurso didático no ensino de ciências | pt_BR |
dc.type | Monografia (especialização) | pt_BR |
Appears in Collections: | Especialização em Educação em Ciências |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TCC Montado Janete2012.pdf | 493.29 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License