Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/47877
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Marcelo Chiarettopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/3206811196555044pt_BR
dc.contributor.referee1Cristina Santos da Conceição Ramospt_BR
dc.contributor.referee2Kleber Mazione Lima Ferreirapt_BR
dc.creatorMaria Isabel Camargos Nogueirapt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7494581444507682pt_BR
dc.date.accessioned2022-12-12T17:51:10Z-
dc.date.available2022-12-12T17:51:10Z-
dc.date.issued2022-07-26-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/47877-
dc.description.abstractTeaching of literature commonly seen in the classroom is increasingly distant from reality and student's taste, so it is necessary to adapt it to the current scenario. Books written to please the 21st century reader and with great sales figures, the best-sellers, are seen with prejudice and judged inferior to canonical works and, therefore, are not considered in the school plan. The present paper seeks to present an alternative to traditional teaching that dialogues with today's youth without the pretension of making a value judgment and comparisons between literary styles. Based on authors such as: Antônio Cândido (2004), Ana Elisa Ribeiro (2019), Marcelo Chiaretto (2014), Núbio Mafra (2013), Graça Paulino (2004), Regina Zilberman (2017), besides normative documents such as BNCC and Currículo Minas Gerais, there is the proposal of contemporary activities such as the proposal of task in pairs, interaction and involvement with social networks and synthesis skills.pt_BR
dc.description.resumoO ensino de literatura comumente conhecido das salas de aula está cada vez mais distante da realidade e do gosto do estudante, com isso é necessário que se faça uma adaptação para o cenário atual. Livros escritos para agradar o leitor do século XXI e com grandes números de vendas, os best-sellers, são vistos com preconceito e julgados inferiores às obras canônicas e, por isso, não são considerados no plano escolar. Sem a pretensão de fazer um juízo de valor e comparações entre os estilos literários, o presente trabalho busca apresentar uma alternativa ao ensino tradicional que dialogue com os jovens atuais. Embasado em autores como: Antônio Cândido (2004), Ana Elisa Ribeiro (2019), Marcelo Chiaretto (2014), Núbio Mafra (2013), Graça Paulino (2004), Regina Zilberman (2017), além de documentos normativos como a BNCC e o Currículo Minas Gerais, há a proposta de atividades contemporâneas como a proposta de tarefa em pares, interação e envolvimento com as redes sociais e habilidade de síntese.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Língua Portuguesa: Teorias e Práticas de Ensino de Leitura e Produção de Textospt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLiteraturapt_BR
dc.subjectLetramento literáriopt_BR
dc.subjectBNCCpt_BR
dc.subjectHabilidadespt_BR
dc.subjectBest-sellerpt_BR
dc.subjectInstagrampt_BR
dc.subject.otherLínguas – Estudo e ensinopt_BR
dc.titleO uso do best-seller para o desenvolvimento do letramento literário em sala de aulapt_BR
dc.title.alternativeThe use of best-sellers to develop literacy in the classroompt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Especialização em Língua Portuguesa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC - FINAL 3.0 (revisado).pdf578.08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.