Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/48209
Type: | Tese |
Title: | Retratos do invisível: revelações da fotografia em Edgar Allan Poe, Machado de Assis e Julio Cortázar |
Other Titles: | Portraits of the invisible: photography revelations in Edgar Allan Poe, Machado de Assis and Julio Cortázar |
Authors: | José Antônio Orlando Netto |
First Advisor: | Maria Zilda Ferreira Cury |
First Referee: | Elisa Maria Amorim Vieira |
Second Referee: | Márcia Maria Valle Arbex |
Third Referee: | Vera Lúcia de Carvalho Casa Nova |
metadata.dc.contributor.referee4: | Monica Fernanda Rodrigues Gama |
metadata.dc.contributor.referee5: | Hélio de Seixas Guimarães |
Abstract: | Esta tese propõe uma investigação teórica e crítica sobre as relações entre literatura e fotografia a partir da leitura de textos de Edgar Allan Poe, Machado de Assis e Julio Cortázar, autores destacados por sua relevância paradigmática na percepção e na descrição do impacto que a presença e os vestígios da imagem fotográfica exercem sobre a obra literária. O recurso ao fotográfico é examinado, em articulação com os demais elementos narrativos, com o propósito de discutir o modo como a literatura aborda e problematiza o estatuto documental e sensorial da fotografia em uma categoria específica desse fenômeno: os processos relativos a aproximações entre o registro literário e determinadas referências fotográficas que, mesmo estando presentes como indicação importante para o discurso verbal, não aparecem reproduzidas no texto em sua forma icônica, visual e imagética. A pesquisa apresenta uma breve trajetória historiográfica sobre o surgimento da fotografia, sobre seu caráter de signo indicial e seu impacto nas formulações da cultura, identificando a integração do instrumental do dispositivo fotográfico, bem como sua influência, na produção da forma literária. Em seguida, a análise procura evidenciar a incorporação do tema fotografia e seu aparato técnico no conteúdo literário, assim como suas possibilidades de leitura e interpretação diante dos aspectos formais, para cada um dos autores citados, em questões de teor pragmático, semântico e estético-literário. Em diálogo com a base teórica, são destacados os papéis singulares de Edgar Allan Poe, um dos fundadores das aproximações entre literatura e fotografia; de Machado de Assis, pioneiro em tais aproximações no âmbito da literatura brasileira; e de Julio Cortázar, expoente das relações e das contaminações entre o literário e o fotográfico nos cenários da literatura contemporânea. A metodologia foi pautada, essencialmente, em pesquisa bibliográfica sobre campos complementares do conhecimento, da literatura, em sua potência disruptiva, a abordagens conceituais e documentais. |
Abstract: | This thesis proposes a theoretical and critical investigation into the relationship between literature and photography based on the reading of texts by Edgar Allan Poe, Machado de Assis and Julio Cortázar, authors highlighted for their paradigmatic relevance in the perception and description of the impact that the presence and the vestiges of the photographic image exert on the literary work. The use of photography is examined, in conjunction with the other narrative elements, with the purpose of discussing the way in which literature approaches and problematizes the documentary and sensorial status of photography in a specific category of this phenomenon: the processes related to approximations between the literature and certain photographic references that, despite being present as an important indication for verbal discourse, are not reproduced in the text in its iconic, visual and imagery form. The research presents a brief historiographical trajectory about the emergence of photography, about its character as an indexical sign and its impact on the formulations of culture, identifying the integration of the instruments of the photographic device, as well as its influence, in the production of the literary form. Then, the analysis seeks to highlight the incorporation of the photography theme and its technical apparatus in the literary content, as well as its possibilities of reading and interpretation in the face of formal aspects, for each of the cited authors, in matters of pragmatic, semantic and aesthetic-literary argument. In dialogue with the theoretical basis, are highlighted: the singular roles of Edgar Allan Poe, one of the founders of the approximations between literature and photography; of Machado de Assis, a pioneer in such approaches within the scope of Brazilian literature; and of Julio Cortázar, exponent of the relationships and contaminations between the literary and the photographic in the scenarios of contemporary literature. The methodology was essentially based on bibliographic research on complementary fields of knowledge, from literature, in its disruptive power, to conceptual and documentary approaches. |
Subject: | Literatura e fotografia Poe, Edgar Allan, 1809- 1849. – Crítica e interpretação Assis, Machado de Assis, 1839-1908. – Crítica e interpretação Cortázar, Julio, 1914-1984. – Crítica e interpretação Literatura comparada – Americana, brasileira e argentina Literatura comparada – Brasileira, americana e argentina Literatura comparada – Argentina, brasileira e americana |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FALE - FACULDADE DE LETRAS |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Estudos Literários |
Rights: | Acesso Aberto |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/48209 |
Issue Date: | 2-Sep-2022 |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Retratos do Invisível.pdf | Tese de Doutorado, José Antônio Orlando Netto | 3.25 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.