Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/48218
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDeise Prina Dutrapt_BR
dc.creatorLeonardo Pereira Nunespt_BR
dc.creatorBárbara Malveira Orfanòpt_BR
dc.creatorClimene Fernandes Brito Arrudapt_BR
dc.date.accessioned2022-12-19T20:30:18Z-
dc.date.available2022-12-19T20:30:18Z-
dc.date.issued2019-12-10-
dc.citation.volume40pt_BR
dc.citation.issue2pt_BR
dc.citation.spage1pt_BR
dc.citation.epage14pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23925/2318-7115.2019v40i2a5pt_BR
dc.identifier.issn2318-7115pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/48218-
dc.description.abstractEste trabalho investiga o corrente processo de internacionalização de instituições brasileiras de ensino superior enfocando os letramentos acadêmicos em língua inglesa. Com destaque para ações realizadas na Universidade Federal de Minas Gerais, avaliamos o impacto do ensino de uma variedade de gêneros escritos cujo objetivo é inserir estudantes de graduação e pós-graduação nas diversas comunidades acadêmicas/científicas internacionais. Tendo como referencial teórico produções nos âmbitos do inglês para fins acadêmicos e dos letramentos acadêmicos, perfazemos o desenho e a aplicação de atividades de escrita acadêmica em disciplinas de língua na referida universidade. Também apresentamos relatos pessoais de estudantes no que concerne suas próprias experiências de produção escrita tendo como pano de fundo um cenário de internacionalização institucional. Concluímos que o ensino/aprendizagem de gêneros acadêmicos escritos perpassando vários domínios do conhecimento contribui para intensificar o processo de internacionalização da universidade nas vertentes “em casa” e “para fins de mobilidade”.pt_BR
dc.description.resumoThis contribution delves into the process of internationalisation of Brazilian higher education institutions by focusing on academic literacies in English. We highlight initiatives carried out at the Federal University of Minas Gerais in Brazil as to the teaching and learning of an array of written genres. We also assess its impact on graduate and undergraduate students’ insertion in the various international academic/scientific communities. Drawing on references within the realm of English for Academic Purposes and Academic Literacies, this work also addresses course design and application of activities concerning academic writing. Students’ personal accounts regarding their own experiences in producing written material have also been presented and discussed against the backdrop of an institutional internationalisation scenario. We concluded that the teaching and learning of written academic genres across various domains of knowledge does enhance the university’s internationalisation process both at its “at home” and “abroad” strands.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageengpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofThe Especialistpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectInternationalisationpt_BR
dc.subjectBrazilian higher education contextpt_BR
dc.subjectAcademic literaciespt_BR
dc.subjectWritten genrespt_BR
dc.subject.otherLetramentopt_BR
dc.subject.otherGlobalizaçãopt_BR
dc.subject.otherEnsino superiorpt_BR
dc.titleInstitutional internationalisation through academic literacies in English: teaching and learning written genres in the Brazilian higher education contextpt_BR
dc.title.alternativeA internacionalização institucional via letramentos acadêmicos em língua inglesa: o ensino/aprendizagem de gêneros escritos no âmbito da educação superior brasileirapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0001-5799-5174pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-0678-7137pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-5761-6303pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8123-9851pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.