Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/48229
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Mirele Castanheira Brantpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/7718987084094020pt_BR
dc.contributor.referee1Juliana Cardoso Daherpt_BR
dc.creatorFábio Júnior Oliveira Rodriguespt_BR
dc.date.accessioned2022-12-20T12:11:07Z-
dc.date.available2022-12-20T12:11:07Z-
dc.date.issued2020-03-01-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/48229-
dc.description.abstractThe research seeks to understand and analyze the importance of drawing in the literacy process in early childhood education. As well as, the role of the teacher in this process, responsible for mediating playful, constructive and meaningful activities that stimulate the complete development of children. To this end, authors such as D'Espíndola (2010), Soares (2004, 2009), GOULART (2002), Bemvenuti (1997), Pillar (1993, 2001), Barbosa (2002, 1999), Parsons (1992) are cited in this work , Eisner (2002), Ferraz (1993), Holm (2007), Vigotski (2008), Luria (1988), Derdyk (1993), Ferreiro (2009), Cavaton (2010), Cunha (1999) and Piaget (1948). Through reflection on children's drawings, the work opens the way for a broader understanding of children and their development. It is possible to perceive that literacy activities become relevant when developed as an artistic practice, it is important to reflect on the registration, planning and evaluation, and most importantly, think about early childhood education from the child's perspective. Para o resumo em outros idiomas aplica-se a mesma indicação.pt_BR
dc.description.resumoA pesquisa busca compreender e analisar a importância do desenho no processo de letramento na educação infantil e assim o papel do professor nesse processo, responsável por mediar atividades lúdicas, construtivas e significativas que estimulem as crianças. Para isso são citados nesse trabalho autores como D’Espíndola (2010), Soares (2004, 2009), GOULART (2002), Bemvenuti (1997), Pillar (1993, 2001), Barbosa (2002, 1999), Parsons (1992), Eisner (2002), Ferraz (1993), Holm (2007), Vigotski (2008), Luria (1988), Derdyk (1993), Ferreiro (2009), Cavaton (2010), Cunha (1999) e Piaget (1948). O trabalho permite através da reflexão sobre os desenhos infantis, abrir um caminho para uma compreensão mais ampla das crianças e seu desenvolvimento. É possível perceber que as atividades de letramento se tornam relevantes quando desenvolvidas como prática artística, sendo importante sistematizar o registro, planejamento e avaliação, considerando os processos na educação infantil a partir da perspectiva da criança.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneaspt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLetramentopt_BR
dc.subjectDesenhopt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectProfessor mediadorpt_BR
dc.subject.otherArte - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherDesenhopt_BR
dc.subject.otherLetramentopt_BR
dc.subject.otherEducação de criançaspt_BR
dc.titleA importância do desenho no processo de letramento na educação infantilpt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MONOGRAFIA FABIO.pdf1.11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.