Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/48230
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Leonardo Álvares Vidigalpt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/9435647910410137pt_BR
dc.contributor.referee1Mariana de Lima e Munizpt_BR
dc.contributor.referee2Douglas Mosar Morais Resendept_BR
dc.creatorRodrigo Hubert Lemept_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7982528479212006pt_BR
dc.date.accessioned2022-12-20T12:17:34Z-
dc.date.available2022-12-20T12:17:34Z-
dc.date.issued2022-07-19-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/48230-
dc.description.abstractThis paper seeks to understand the apparition of chorality in Cinema, especially in contemporary Brazilian Cinema. Starting from a theoretical background on studies about chorality in research fields of theater, sound, literature, and correlated areas, followed by an analysis of the history of the term within the cinematographic field itself, there is an examination of the multiple forms of expression of chorality in current Brazilian cinema. Thus, the thesis makes a proposition about an understanding of chorality in a broad sense, seeking to initiate possible discussions and analysis on the subject. Finally, the text proposes a comparative analysis between Long Way Home (2019, André Novais) and The Hidden Tiger (2013, Affonso Uchoa), with the understanding that these films end up bringing together authors, crew, actors, and spectators under the logic of a chorality, established as neighborhood.pt_BR
dc.description.resumoO trabalho busca compreender a aparição da coralidade no cinema, em especial o cinema brasileiro contemporâneo. A partir de um levantamento teórico acerca de estudos sobre a coralidade no campo das artes cênicas, do som, da literatura e de áreas correlatas, seguido por uma análise acerca da história do termo dentro do campo cinematográfico em si, estudam-se as múltiplas formas de expressão da coralidade no cinema nacional atual e propõe-se um compreendimento abrangente acerca do entendimento sobre coralidade em aspecto geral, buscando também iniciar possíveis discussões e análises a respeito do tema. Promove-se, por fim, uma análise comparada entre os filmes Temporada (2018, André Novais) e A Vizinhança do Tigre (2013, Affonso Uchoa), compreendendo que tais obras acabam por juntar autores, equipe, atores e espectadores sob a lógica de uma coralidade que se instaura como vizinhança.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Artespt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectArtespt_BR
dc.subjectCinemapt_BR
dc.subjectCoropt_BR
dc.subjectCoralidadept_BR
dc.subjectCinema brasileiropt_BR
dc.subject.otherCinema brasileiropt_BR
dc.subject.otherCinema brasileiro - Séc. XXIpt_BR
dc.subject.otherCriação (Literária, artística, etc.)pt_BR
dc.subject.otherCriatividadept_BR
dc.subject.otherArtes e sociedadept_BR
dc.titleA vizinhança fantasma: um panorama da coralidade no cinema e outras artespt_BR
dc.title.alternativeThe phantom neighborhood: a panorama of chorality in cinema and other artspt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4759-4294pt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A vizinhança fantasma panorama da coralidade no cinema e outras artes.pdf2.85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.