Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/48278
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorCarla Viana Coscarellipt_BR
dc.creatorAna Elisa Ribeiropt_BR
dc.date.accessioned2022-12-20T23:38:30Z-
dc.date.available2022-12-20T23:38:30Z-
dc.date.issued2018-08-10-
dc.citation.volume6pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage129pt_BR
dc.citation.epage140pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.14195/2182-8830_6-3_11pt_BR
dc.identifier.issn2182-8830pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/48278-
dc.description.abstractA leitura de diferentes gêneros textuais exige diversas abordagens pelo leitor. Ele precisa perceber a composição dos textos, as linguagens articuladas nele, perceber as singularidades do texto literário e os sistemas simbólicos envolvi-dos nele. O Projeto Redigir desenvolve e disponibiliza, gratuitamente, atividades para serem aplicadas por professores de Português e trabalha, entre outros, com textos literários, explorando a compreensão deles numa perspectiva do letramento literário, digital, da multimodalidade e dos multiletramentos. Nosso objetivo é a formação de leitores e de professores que vão ajudá-los a desen-volver competências de leitura de diversos gêneros encontrados em suportes impressos e digitais. Entre as propostas há atividades com poesias contempo-râneas, cujos autores são entrevistados pela nossa equipe. Há também propos-tas de criação de livros de imagens, com realidade aumentada. Buscamos co-laborar para a formação de professores que coloquem em prática teorias recentes dos estudos literários e linguísticos, trabalhado de forma significativa, crítica e transformadora.pt_BR
dc.description.resumoEach textual genre requires a specific approach by the reader. She needs to understand the composition of the texts, the languages that are articulated in it, in order to notice the singularities of literary texts and the symbolic systems they involve. The ‘Redigir’ Project develops and makes available, free of charge, activities to be used by teachers of Portuguese. The project deals, among oth-ers, with literary texts, exploring their comprehension from a perspective of literary and digital literacy, multimodality, and multiliteracy studies. Our goal is the development of students’ reading skills and the training of teachers who will help the students improve their reading skills of diverse textual genres on printed and digital media. Our proposals include activities about contemporary poetry, whose authors are interviewed by our team. There are also proposals involving the creation of picture books exploring augmented reality. We aim to contribute to the teachers’ training and help them put into practice recent lit-erary and linguistic theories, working in a meaningful, critical and transforma-tive way.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageengpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofMATLIT: Materialidades da Literaturapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLiteracypt_BR
dc.subjectReadingpt_BR
dc.subjectLiteraturept_BR
dc.subjectMultimodalitypt_BR
dc.subjectMultiliteraciespt_BR
dc.subject.otherLetramentopt_BR
dc.subject.otherLeiturapt_BR
dc.subject.otherLiteraturapt_BR
dc.titleLiteracy and reading for the 21st centurypt_BR
dc.title.alternativeLetramento e leitura para o século XXIpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2655-4426pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4422-7480pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Literacy and Reading for the 21st century.pdf952.39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.