Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/48584
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Érica Dumont Penapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6781557699604212pt_BR
dc.contributor.referee1Natália Almeida Ribeiropt_BR
dc.creatorMirtes De Pinho Queirozpt_BR
dc.date.accessioned2023-01-03T14:46:09Z-
dc.date.available2023-01-03T14:46:09Z-
dc.date.issued2015-11-28-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/48584-
dc.description.abstractThis present study aims; expand relations between family and school in the CIM seeds of Tomorrow. Family members participated in the research of the children of the preschool class I-B, morning and afternoon shift, from Professor Brenda Dennis, the reference room. It was described in the CIM, in its physical structure and dynamic internal and external. The methodology used was qualitative in nature. The construction of the data collected in the field were participatory observation, Journal notes, analysis of relevant categories and documentary studies. We studied the relationship between family and school in the CIM, addressing aspects that influence this relationship so important, because it is of early childhood education and dealing with dependent children in their aspects, physical, emotional and mental. The reporting of performance and experience in everyday life, such as educational coordinator and deal directly with family members, teachers and children, being responsible for all the educational process and the intersections required. The relevant categories that influence on family and school partnership are: the school events, homework, the kindness, the dialogues between coordination, teacher and families, combined with the family school, school reunion with the family and violence in the neighborhood, at school. The intercession held with family members, were positive, they accepted invitations to participate in school tours, picnic in the CIM, party of family and class participation, along with the teacher. The final considerations are that families demonstrated satisfaction, joy and goodwill in all invitations accepted and that the teachers of the CIM, which were strong and afraid to bring the family to the school. It is essential that the teachers are also allied families, for that to happen this relationship needed between the families and the CIM seeds of Tomorrow.pt_BR
dc.description.resumoEste presente trabalho tem como objetivo ampliar as relações entre as famílias e o CIM Sementes do Amanhã. Participaram da pesquisa os familiares das crianças da turma da pré-escola I-B, turno da manhã e tarde e a professora Gicele Brenda, referência desta sala. Foi descrito o CIM, em sua dinâmica e estrutura física interna e externa. A metodologia empregada foi de natureza qualitativa. As construções dos dados coletados, foram observação participativa em campo, anotações em diário e analises das categorias. Foram estudados a relação entre família e escola no CIM, abordando os aspectos que influenciam nesta relação tão importante ao se tratar da Educação Infantil e lidar com crianças em desenvolvimento nos aspectos, físicos, emocional e mental. As categorias relevantes que influenciam na parceria família e escola são: os eventos escolares, o dever de casa, a gentileza, os diálogos entre coordenação, professora e famílias, combinados da escola com os familiares, reunião escolares com os familiares e a violência no Bairro que reflete na escola. As intervenções realizadas com os familiares foram consideradas positivas, à medida que eles aceitaram os convites para participarem de excursões escolares, piquenique no CIM, festa da família e participação nas aulas, juntamente com a professora. As considerações finais são que as famílias demostraram satisfação, alegria e disposição em todos os convites aceitos embora as professoras do CIM tenham demonstrado resistências e receios em propor que os familiares venham para a escola. É essencial que as professoras sejam também aliadas dos familiares, para que aconteça esta relação necessária entre as famílias e o CIM Sementes do Amanhã.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programCurso de Especialização em Docência na Educação Infantilpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/*
dc.subjectRelação família-escolapt_BR
dc.subjectEducação infantilpt_BR
dc.subjectFamíliapt_BR
dc.titleAmpliando as relações entre familias e escola: a experiência do CIM - Sementes Do Amanhã / Betim MGpt_BR
dc.typeMonografia (especialização)pt_BR
Appears in Collections:Especialização em Docência na Educação Infantil

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC_FINAL_CORRIGIDO DEPOIS DA BANCA p IMPRIMIR.pdf1.32 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons