Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/48837
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Elzimar Goettenauer de Marinspt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/1182169907712352pt_BR
dc.contributor.referee1Elzimar Goettenauer de Marins Costapt_BR
dc.contributor.referee2Leiva de Figueiredo Viana Lealpt_BR
dc.contributor.referee3Luciano Magnoni Tocaiapt_BR
dc.creatorSuzana Júnia Amorim Césarpt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0924623141482620pt_BR
dc.date.accessioned2023-01-10T19:35:47Z-
dc.date.available2023-01-10T19:35:47Z-
dc.date.issued2021-12-17-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/48837-
dc.description.abstractThis dissertation has as its theme the textual production as a proposal for teaching based on social practices of language use circulating in society. To this end, a literacy project was proposed, whose main objective is to develop reading skills and textual production through the narrative genre of life.The project is organized around a set of activities that can be worked with students from the final years of elementary school. In view of this proposal, it is feasible to execute a handmade book to be published to the entire school community. Scholars such as Bakhtin (1197, 2002, 2003), Machado (2011, 2015, 2016), Kleiman (1995, 2005, 2010) and Rojo (2005, 2009) contributed to the theoretical foundation. This work helped to prove the urgent need to adopt pedagogical practices that promote the student's protagonism and grant them greater autonomy to act in society.pt_BR
dc.description.resumoEsta dissertação tem por tema a produção textual como uma proposta de ensino pautada em práticas sociais de uso da língua.. Para este fim, foi proposto um projeto de letramento, cujo objetivo principal é desenvolver habilidades de leitura e produção textual por meio do gênero narrativa de vida. O projeto é organizado em torno de um conjunto de atividades que podem ser trabalhadas com alunos dos anos finais do ensino fundamental. Diante desta proposta torna-se viável a execução de um livro artesanal a ser divulgado para toda a comunidade escolar. Contribuíram para a fundamentação teórica estudiosos como: Bakhtin (1197, 2002, 2003), Machado (2011, 2015, 2016), Kleiman (1995, 2005, 2010) e Rojo (2005, 2009). Este trabalho ajudou a comprovar a premente necessidade de se adotar práticas pedagógicas que propiciem o protagonismo dos estudantes e lhes concedam maior autonomia para agir na sociedade.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Letraspt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectNarrativa de vidapt_BR
dc.subjectProjeto de letramentopt_BR
dc.subjectProdução textualpt_BR
dc.subject.otherLíngua portuguesa – Métodos de ensinopt_BR
dc.subject.otherLetramentopt_BR
dc.subject.otherProdução de textospt_BR
dc.titleNarrativas de vida: um projeto de letramento nos anos finais do ensino fundamentalpt_BR
dc.typeDissertaçãopt_BR
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertação FINAL Suzana Júnia Amorim.docx-1.pdf9.52 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.