Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/48837
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Elzimar Goettenauer de Marins | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1182169907712352 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Elzimar Goettenauer de Marins Costa | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | Leiva de Figueiredo Viana Leal | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | Luciano Magnoni Tocaia | pt_BR |
dc.creator | Suzana Júnia Amorim César | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/0924623141482620 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-01-10T19:35:47Z | - |
dc.date.available | 2023-01-10T19:35:47Z | - |
dc.date.issued | 2021-12-17 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/48837 | - |
dc.description.abstract | This dissertation has as its theme the textual production as a proposal for teaching based on social practices of language use circulating in society. To this end, a literacy project was proposed, whose main objective is to develop reading skills and textual production through the narrative genre of life.The project is organized around a set of activities that can be worked with students from the final years of elementary school. In view of this proposal, it is feasible to execute a handmade book to be published to the entire school community. Scholars such as Bakhtin (1197, 2002, 2003), Machado (2011, 2015, 2016), Kleiman (1995, 2005, 2010) and Rojo (2005, 2009) contributed to the theoretical foundation. This work helped to prove the urgent need to adopt pedagogical practices that promote the student's protagonism and grant them greater autonomy to act in society. | pt_BR |
dc.description.resumo | Esta dissertação tem por tema a produção textual como uma proposta de ensino pautada em práticas sociais de uso da língua.. Para este fim, foi proposto um projeto de letramento, cujo objetivo principal é desenvolver habilidades de leitura e produção textual por meio do gênero narrativa de vida. O projeto é organizado em torno de um conjunto de atividades que podem ser trabalhadas com alunos dos anos finais do ensino fundamental. Diante desta proposta torna-se viável a execução de um livro artesanal a ser divulgado para toda a comunidade escolar. Contribuíram para a fundamentação teórica estudiosos como: Bakhtin (1197, 2002, 2003), Machado (2011, 2015, 2016), Kleiman (1995, 2005, 2010) e Rojo (2005, 2009). Este trabalho ajudou a comprovar a premente necessidade de se adotar práticas pedagógicas que propiciem o protagonismo dos estudantes e lhes concedam maior autonomia para agir na sociedade. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FALE - FACULDADE DE LETRAS | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Letras | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Narrativa de vida | pt_BR |
dc.subject | Projeto de letramento | pt_BR |
dc.subject | Produção textual | pt_BR |
dc.subject.other | Língua portuguesa – Métodos de ensino | pt_BR |
dc.subject.other | Letramento | pt_BR |
dc.subject.other | Produção de textos | pt_BR |
dc.title | Narrativas de vida: um projeto de letramento nos anos finais do ensino fundamental | pt_BR |
dc.type | Dissertação | pt_BR |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dissertação FINAL Suzana Júnia Amorim.docx-1.pdf | 9.52 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.