Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/48963
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Andréa Maris Campos Guerrapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/2401031591125949pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Fabian Dario Fajnwakspt_BR
dc.contributor.referee1Marcus André Vieirapt_BR
dc.contributor.referee2Pedro Teixeira Castilhopt_BR
dc.contributor.referee3Nádia Laguárdia de Limapt_BR
dc.creatorRaquel de Melo Marinhopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/8162274560290699pt_BR
dc.date.accessioned2023-01-17T14:46:21Z-
dc.date.available2023-01-17T14:46:21Z-
dc.date.issued2020-03-27-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/48963-
dc.description.abstractThis research investigates the relationship between the notion of segregation in Lacan's teachings and the non-symbolic treatment, by the Western culture, taking from Modernity, of the corporal loss maturation during puberty. We found ourselves in an institutional situation, of a public policy, and we questioned ourselves about the teenagers' articulation impasses with their networks of protection, that is, with the difficulties of social bond that, even though strongly present in young people, were scattered everywhere. We started from an association which Lacan (1967a/2003) made between “the entry of an entire world in the path of segregation” and the inexistence of “grown-ups”, which prompted us to inquire about the transition to adult life, known in our society as adolescence. We have identified that the biological sexual development is, in truth, a time for reaffirming castration, which is felt in the corporal reality, distress and demands care. With the advent of modern science, such care starts to be performed in an imaginary way through the idea of an individual, of a unified body or rather, a segregative practice, which produces segregation phenomena and generalizes the difficulties of bonding. The topic of segregation in Lacan, however, reveals itself in reference not only to the scientific and imaginary progresses, but to the Psychoanalysis of that time, which was configured as a Psychology of the ego. With its ideal of oedipal treatment, psychoanalysis also produced segregation of those who did not conform to it.pt_BR
dc.description.resumoEsta pesquisa investiga as relações da noção de segregação no ensino de Lacan com o não tratamento simbólico, pela cultura ocidental, a partir da Modernidade, da maturação da perda corporal no período da puberdade. Encontrávamos numa situação institucional, de uma política pública, questionados pelos impasses de articulação dos adolescentes às suas redes de proteção, isto é, pelas dificuldades de laço social que, embora contundentemente presentes nos jovens, apresentavam-se espalhadas, em todo lugar. Partimos de uma associação que Lacan (1967a/2003) realizou entre “a entrada de um mundo inteiro no caminho da segregação” e a inexistência de “gente grande”, que nos fez perguntar sobre a travessia à vida adulta, conhecida, em nossa sociedade, como adolescência. Identificamos que o desenvolvimento sexual biológico é, a bem da verdade, um tempo de reafirmação da castração, que se faz sentir na realidade corporal, angustiando e demandando cuidado. Com o advento da ciência moderna, tal cuidado passa a ser realizado de forma imaginária, por meio da ideia de indivíduo, de corpo unificado, ou melhor, de uma prática segregativa, que produz fenômenos de segregação e que generaliza as dificuldades de enlaçamento. O tema da segregação em Lacan revela-se, entretanto, referido, não apenas aos progressos científicos e imaginários, mas à psicanálise da época, que se configurava como uma Psicologia do ego. Ela, com seu ideal de tratamento edípico, também produzia segregação dos que a ele não se conformavam.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Psicologiapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectAdolescênciapt_BR
dc.subjectObjeto apt_BR
dc.subjectSegregaçãopt_BR
dc.subjectAlienação imagináriapt_BR
dc.subjectAlienação simbólicapt_BR
dc.subject.otherPsicologia - Tesespt_BR
dc.subject.otherAdolescência - Tesespt_BR
dc.subject.othersegregação - Tesespt_BR
dc.titleAdolescente generalizado? : um estudo sobre a noção de segregação em Jacques Lacanpt_BR
dc.title.alternativeGeneralized adolescent? : a study of the notion of segregation in Jacques Lacanpt_BR
dc.title.alternativeAdolescent généralisé ? : une étude sur la notion de ségrégation chez Jacques Lacanpt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4686-2445pt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tese_raquel_marinho_diploma_doutorado.pdf3.14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.