Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/49115
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorElisa Maria Amorim Vieirapt_BR
dc.date.accessioned2023-01-24T18:39:20Z-
dc.date.available2023-01-24T18:39:20Z-
dc.date.issued2019-12-16-
dc.citation.volume12pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spagee34950pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.15448/1984-4301.2019.3.34950pt_BR
dc.identifier.issn1984-4301pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/49115-
dc.description.abstractThe main objective of this work is to analyze the resurgence of the costumbrista genre in Spain during the 1960s, when reports of daily scenes and portraits of urban characters started to be accompanied by documentart photographs. In this period, the relationship between the literary text and the photography was widely developed through the publication of a series of booklets, both in Spain and in Latin America. The main corpus of this research is the new book Nuevas escenas matritenses, which brings together photographs by Enrique Palazuelo and texts by Camilo José Cela. In this work, the approximation between word and image either enhaces the storytelling process or generates tension between the two media. In order to carry out this analysis, we resorted to the reflections of Joan Fontcuberta and André Rouillé on the limits and transformative power of photographic realism, as well as to the observations of Christoph Rodiek on the work of Camilo José Cela and Karl Erik Schøllhammer about the relations between word and image.pt_BR
dc.description.resumoO principal objetivo deste trabalho é analisar o ressurgimento do gênero costumbrista na Espanha da década de 1960, quando relatos de cenas do cotidiano e retratos de tipos urbanos passaram a ser acompanhados de fotografias-documento. Nesse período, a relação entre texto literário e fotografia foi amplamente cultivada através da publicação de uma série de fotolivros, tanto na Espanha quanto na América Latina. O corpus principal desta pesquisa é o fotolivro Nuevas escenas matritenses, que reúne fotografias de Enrique Palazuelo e textos de Camilo José Cela, no qual a aproximação entre palavra e imagem ora potencializa o processo de fabulação, ora gera tensão entre os dois meios. Para a realização dessa análise, recorreu-se às reflexões de Joan Fontcuberta e André Rouillé sobre os limites e o poder transformador do realismo fotográfico, assim como às observações de Christoph Rodiek sobre a obra de Camilo José Cela e às de Karl Erik Schøllhammer sobre a relação entre palavra e imagem.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofLetrônicapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectFotorrelatospt_BR
dc.subjectCostumbrismopt_BR
dc.subjectCidadept_BR
dc.subjectEspanhapt_BR
dc.subjectDécada de 1960pt_BR
dc.subject.otherEspanha - História - Anos 60pt_BR
dc.subject.otherLiteratura espanhola - Sec. XXpt_BR
dc.subject.otherLiteratura e fotografiapt_BR
dc.titleEntre documento e ficção: fotorrelatos na Espanha da década de 1960pt_BR
dc.title.alternativeBetween document and fiction: photo-reports in Spain of the 1960spt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0002-8559-9547pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Entre documento e ficção fotorrelatos na Espanha da década de 1960.pdf2.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.