Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/49131
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Claudio Paixão Anastácio de Paulapt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8966520652185410pt_BR
dc.contributor.advisor-co1Eliane Pawlowski de Oliveira Araújopt_BR
dc.contributor.referee1Heloisa Juncklaus Preis Moraespt_BR
dc.contributor.referee2Shirlei Rezende Salespt_BR
dc.contributor.referee3Ana Paula Meneses Alvespt_BR
dc.contributor.referee4Marilia de Abreu Martins de Paivapt_BR
dc.contributor.referee5Armando Manuel Barreiros Malheiro da Silvapt_BR
dc.creatorMaria Leonor Amorim Antunespt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2588612753832745pt_BR
dc.date.accessioned2023-01-25T14:00:52Z-
dc.date.available2023-01-25T14:00:52Z-
dc.date.issued2022-07-04-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/49131-
dc.description.abstractInformation society and knowledge society are common epithets for contemporary society. Judging that the liquid times of our current society bring the subject closer to information, without this approach necessarily translating into a knowledge society, this thesis is concerned with the informational behavior of a youth in a situation of social vulnerability. More precisely, about how the wide offer of digital information can contribute to Brazilian education – especially to its public school and its library. Therefore, the present research aimed to ponder substrates to promote the informational cycle, the appreciation of knowledge and the search for information; which is all covered in a proposal here called selfinfoeducation. Out of an appreciative and interpretative character, the research developed has a qualitative nature and resorts to a documentary and bibliographic research, as a methodology, to enable the construction of a contextual narrative, on the three aforementioned pillars in which selfinfoeducation is conceived: the logic of networks , the logic of the adolescents, and the action of mentalities. This thesis understand that the greatest challenge of contemporary basic education lies in the distance between this youth and the school in the lack of meaning that young people attribute to it; partly because of its analogical character, partly because they do not see in school, a correspondence to their reality in the world. Therefore, the solution thought was the proposition of an information literacy curriculum, to be worked on at school, by the librarian. The research findings indicate that investing in raising awareness on the search for information (working on mentalities) is really necessary, since sensitivity, mediated by dialogue, has an awarenessraising power about the existence of information that, when properly worked on, has a transforming potential of reality.pt_BR
dc.description.resumoSociedade da informação e sociedade do conhecimento são epítetos da sociedade contemporânea. Julgando que os tempos líquidos da sociedade atual aproximam o sujeito da informação, sem que essa aproximação se traduza necessariamente em uma sociedade do conhecimento, esta tese se preocupa com o comportamento informacional de uma juventude em situação de vulnerabilidade social. Mais precisamente, sobre como a ampla oferta de informação digital pode contribuir com a educação brasileira – especialmente com a escola pública e sua biblioteca. Assim sendo, a presente pesquisa objetivou pensar substratos para fomentar o ciclo informacional, a valorização do conhecimento e a busca por informação; o que se reveste em uma proposta aqui denominada autoinfoeducação. De caráter apreciativo e interpretativo, a pesquisa desenvolvida é de natureza qualitativa e recorreu à pesquisa documental e bibliográfica, enquanto metodologia, para possibilitar a construção de uma narrativa contextual, sobre três pilares nos quais se concebe a autoinfoeducação: – a lógica das redes, a lógica adolescente e a ação das mentalidades. Entendendo que o maior desafio da educação básica contemporânea recai sobre o distanciamento entre este jovem e a escola; na falta de sentido que os jovens atribuem a ela – em partes por seu caráter analógico, em partes por não visualizarem na formação, correspondência à sua realidade no mundo, a solução pensada foi a proposição de um currículo de competência informacional a ser trabalhado na escola, pelo bibliotecário. As conclusões da pesquisa confluem para as questões da mentalidade, considerando que investir na sensibilização para a busca por informação (trabalhando as mentalidades) se faz deveras necessário, pois a sensibilidade, mediada pelo diálogo, tem um poder conscientizador sobre a existência de informações que, convenientemente trabalhadas, têm um potencial transformador da realidade.pt_BR
dc.description.sponsorshipCAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentECI - ESCOLA DE CIENCIA DA INFORMAÇÃOpt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Ciência da Informaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBiblioteca escolarpt_BR
dc.subjectCompetência Informacionalpt_BR
dc.subjectComportamento informacionalpt_BR
dc.subjectCurrículospt_BR
dc.subjectMentalidadespt_BR
dc.subject.otherCiência da informaçãopt_BR
dc.subject.otherCompetência em informaçãopt_BR
dc.subject.otherBibliotecas escolarespt_BR
dc.subject.otherComportamento informacionalpt_BR
dc.subject.otherCurrículospt_BR
dc.titleComportamento informacional em tempos de autoinfoeducaçãopt_BR
dc.title.alternativeInformation behavior in times of self-infoeducationpt_BR
dc.typeTesept_BR
dc.identifier.orcid0000-0002-9764-2821pt_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ANTUNES - Comportamento Informacional Tese [VF] (1).pdf4.73 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.