Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/49213
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor1 | Magno Moraes Mello | pt_BR |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/5493721457619980 | pt_BR |
dc.contributor.referee1 | Eduardo França Paiva | pt_BR |
dc.contributor.referee2 | José Newton Coelho Meneses | pt_BR |
dc.contributor.referee3 | José Alberto Gomes Machado | pt_BR |
dc.contributor.referee4 | Cássio da Silva Fernandes | pt_BR |
dc.creator | Maria Cláudia Almeida Orlando Magnani | pt_BR |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/5707092208757405 | pt_BR |
dc.date.accessioned | 2023-01-30T01:09:11Z | - |
dc.date.available | 2023-01-30T01:09:11Z | - |
dc.date.issued | 2013-07-20 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1843/49213 | - |
dc.description.abstract | This research has a basic question: the paintings in churches in the Arraial do Tijuco the eighteenth century are merely ornamental or deliberately persuasive? In order to sustain the response that are deliberately persuasive. I opt for an understanding of the Baroque (the rebirth of its precursor) as a privileged moment in the persuasive function of art, precisely because it is a deliberate persuasion. Without reducing the baroque to this, I recall the persuasive function of counter-reform . This persuasion also understood as a demand of society that enjoys art. So, I try to understand in a comprehensive way the fabric mesh of corporate time of the Baroque in Europe, in Portugal and Brazil. And then specifically in Minas Gerais and Tijuco (who maintained a special relationship with the Crown).I present the third orders, brotherhoods and fraternities which played a specific main role in relation to art in Tijuco. With the identification of persuasive elements (such as the false architecture, paintings counters scenic and tissues which refer to the use of theater and Sibyls have historically been resumed at different times as persuasive elements), I try to understand and contextualize the figure of Braga's painter who brought the Tijuco the feigned architecture ,working with the hypothesis that he was actually a kind of a painting company and a complete artist. I demonstrate - with elements of his painting - the possible influence of some treaties like Andrea Pozzo in Tijuco. | pt_BR |
dc.description.resumo | Este trabalho tem uma pergunta básica: as pinturas nas igrejas do Arraial do Tijuco no século XVIII são meramente ornamentais ou deliberadamente persuasivas? Para sustentar a resposta de que são deliberadamente persuasivas, opta-se por uma compreensão do barroco ( e do renascimento seu precursor) como um momento privilegiado na função persuasiva da arte, exatamente por ser essa persuasão deliberada. Sem reduzir o barroco a isso, lembra-se a função persuasiva própria da contrarreforma. Entendida essa persuasão também como uma demanda da sociedade que usufrui da arte. Assim, procura-se compreender de uma forma ampla a tessitura da malha societária do momento do barroco na Europa, em Portugal e no Brasil. E então especificamente nas Minas Gerais e no Tijuco (que mantinha uma relação peculiar com a Coroa). São apresentadas as ordens terceiras, irmandades e confrarias como comitentes e o seu papel específico em relação à arte no Tijuco. Com a identificação de elementos persuasivos (como a falsa arquitetura, pinturas de balcões e tecidos cênicos que remetem ao teatro e a utilização das sibilas que foram historicamente retomadas em diferentes momentos como elementos persuasivos), tenta-se compreender e contextualizar a figura do pintor bracarense que trouxe para o Tijuco a arquitetura fingida, trabalhando-se com a hipótese de que ele tenha sido na verdade uma espécie de empresa de pintura e um artista completo. É mostrada - com elementos da sua pintura - a possível influência de alguns tratados como o de Andrea Pozzo no Tijuco. | pt_BR |
dc.language | por | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais | pt_BR |
dc.publisher.country | Brasil | pt_BR |
dc.publisher.department | FAF - DEPARTAMENTO DE HISTÓRIA | pt_BR |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em História | pt_BR |
dc.publisher.initials | UFMG | pt_BR |
dc.rights | Acesso Aberto | pt_BR |
dc.subject | Barroco | pt_BR |
dc.subject | Pintura colonial | pt_BR |
dc.subject | Persuasão | pt_BR |
dc.subject.other | História - Teses | pt_BR |
dc.subject.other | Arte barroca - Teses | pt_BR |
dc.subject.other | Pintura colonial - Teses | pt_BR |
dc.title | Cultura pictórica e o percurso da quadratura no arraial do Tijuco no Século XVIII: entre o decorativo e a persuasão | pt_BR |
dc.type | Tese | pt_BR |
Appears in Collections: | Teses de Doutorado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
CULTURA PICTÓRICA E PERCURSO DA QUADRATURA NO ARRAIAL DO TIJUCO NO SÉCULO XVIII.pdf | 13.47 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.