Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/49213
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisor1Magno Moraes Mellopt_BR
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5493721457619980pt_BR
dc.contributor.referee1Eduardo França Paivapt_BR
dc.contributor.referee2José Newton Coelho Menesespt_BR
dc.contributor.referee3José Alberto Gomes Machadopt_BR
dc.contributor.referee4Cássio da Silva Fernandespt_BR
dc.creatorMaria Cláudia Almeida Orlando Magnanipt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/5707092208757405pt_BR
dc.date.accessioned2023-01-30T01:09:11Z-
dc.date.available2023-01-30T01:09:11Z-
dc.date.issued2013-07-20-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/49213-
dc.description.abstractThis research has a basic question: the paintings in churches in the Arraial do Tijuco the eighteenth century are merely ornamental or deliberately persuasive? In order to sustain the response that are deliberately persuasive. I opt for an understanding of the Baroque (the rebirth of its precursor) as a privileged moment in the persuasive function of art, precisely because it is a deliberate persuasion. Without reducing the baroque to this, I recall the persuasive function of counter-reform . This persuasion also understood as a demand of society that enjoys art. So, I try to understand in a comprehensive way the fabric mesh of corporate time of the Baroque in Europe, in Portugal and Brazil. And then specifically in Minas Gerais and Tijuco (who maintained a special relationship with the Crown).I present the third orders, brotherhoods and fraternities which played a specific main role in relation to art in Tijuco. With the identification of persuasive elements (such as the false architecture, paintings counters scenic and tissues which refer to the use of theater and Sibyls have historically been resumed at different times as persuasive elements), I try to understand and contextualize the figure of Braga's painter who brought the Tijuco the feigned architecture ,working with the hypothesis that he was actually a kind of a painting company and a complete artist. I demonstrate - with elements of his painting - the possible influence of some treaties like Andrea Pozzo in Tijuco.pt_BR
dc.description.resumoEste trabalho tem uma pergunta básica: as pinturas nas igrejas do Arraial do Tijuco no século XVIII são meramente ornamentais ou deliberadamente persuasivas? Para sustentar a resposta de que são deliberadamente persuasivas, opta-se por uma compreensão do barroco ( e do renascimento seu precursor) como um momento privilegiado na função persuasiva da arte, exatamente por ser essa persuasão deliberada. Sem reduzir o barroco a isso, lembra-se a função persuasiva própria da contrarreforma. Entendida essa persuasão também como uma demanda da sociedade que usufrui da arte. Assim, procura-se compreender de uma forma ampla a tessitura da malha societária do momento do barroco na Europa, em Portugal e no Brasil. E então especificamente nas Minas Gerais e no Tijuco (que mantinha uma relação peculiar com a Coroa). São apresentadas as ordens terceiras, irmandades e confrarias como comitentes e o seu papel específico em relação à arte no Tijuco. Com a identificação de elementos persuasivos (como a falsa arquitetura, pinturas de balcões e tecidos cênicos que remetem ao teatro e a utilização das sibilas que foram historicamente retomadas em diferentes momentos como elementos persuasivos), tenta-se compreender e contextualizar a figura do pintor bracarense que trouxe para o Tijuco a arquitetura fingida, trabalhando-se com a hipótese de que ele tenha sido na verdade uma espécie de empresa de pintura e um artista completo. É mostrada - com elementos da sua pintura - a possível influência de alguns tratados como o de Andrea Pozzo no Tijuco.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAF - DEPARTAMENTO DE HISTÓRIApt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Históriapt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectBarrocopt_BR
dc.subjectPintura colonialpt_BR
dc.subjectPersuasãopt_BR
dc.subject.otherHistória - Tesespt_BR
dc.subject.otherArte barroca - Tesespt_BR
dc.subject.otherPintura colonial - Tesespt_BR
dc.titleCultura pictórica e o percurso da quadratura no arraial do Tijuco no Século XVIII: entre o decorativo e a persuasãopt_BR
dc.typeTesept_BR
Appears in Collections:Teses de Doutorado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CULTURA PICTÓRICA E PERCURSO DA QUADRATURA NO ARRAIAL DO TIJUCO NO SÉCULO XVIII.pdf13.47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.