Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/49248
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorElidéa Lúcia Almeida Bernardinopt_BR
dc.creatorMaria Cristina da Cunha Pereirapt_BR
dc.creatorRosana Passospt_BR
dc.date.accessioned2023-01-30T19:16:51Z-
dc.date.available2023-01-30T19:16:51Z-
dc.date.issued2018-06-29-
dc.citation.volume14pt_BR
dc.citation.issue32pt_BR
dc.citation.spage27pt_BR
dc.citation.epage39pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.48075/rt.v14i32.19354pt_BR
dc.identifier.issn1981-4674pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/49248-
dc.description.abstractThis paper aims to reflect on teaching strategies of the Brazilian Sign Language – Libras. Initially, a brief history on the teaching of Libras, beginning on the middle 80’s until the present day is presented. The theoretical perspectives on second language teaching in general, with an emphasis on Kumaravadivelu's (2003) postmethod pedagogy, are presented in sequence. It is a response to teachers' dissatisfaction with methods based on idealized concepts and contexts, not visualizing real classroom situations. Following are the main methods used in the teaching of Libras, illustrated with the experience of the authors. In the final considerations are presented some tendencies, which have been used in the teaching of Libras nowadays.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo versa sobre estratégias de ensino da Língua Brasileira de Sinais Libras. Inicialmente, apresenta-se um breve histórico sobre o ensino de Libras, iniciado em meados da década de 1980 indo até os dias atuais. A seguir, são retratadas as perspectivas teóricas relativas ao ensino de segunda língua de uma forma geral, com ênfase na pedagogia pós-métodos, de Kumaravadivelu (2003), que surge em resposta à insatisfação dos professores com métodos baseados em conceitos e contextos idealizados, não visualizando situações reais de sala de aula. Na sequência, são apresentados os principais métodos utilizados no ensino da Libras, ilustrados com experiência das autoras. Nas considerações finais apresentam-se algumas tendências, empregadas no ensino de Libras.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFALE - FACULDADE DE LETRASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofTramapt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectLíngua Brasileira de Sinais - Libraspt_BR
dc.subjectAbordagens de Ensinopt_BR
dc.subjectEstratégias de ensino de segunda línguapt_BR
dc.subject.otherLíngua brasileira de sinaispt_BR
dc.subject.otherSurdos - Educaçãopt_BR
dc.titleEstratégias de ensino da Língua Brasileira de Sinais como segunda línguapt_BR
dc.title.alternativeTeaching strategies of the Brazilian Sign Language as second languagept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3718-9631pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-8788-0068pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4420-5126pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Estratégias de ensino da Língua Brasileira de Sinais como segunda língua.pdf283.72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.