Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/49748
Type: | Monografia (especialização) |
Title: | Construção coletiva do Projeto Político Pedagógico e do currículo: elementos constitutivos da gestão escolar democrática |
Authors: | Denisse Aparecida dos Santos Sousa |
First Advisor: | Eliandra da Costa Mendes |
First Referee: | Hormindo Pereira de Souza Junior |
Abstract: | Este artigo apresenta algumas reflexões, sobre a reformulação coletiva do Projeto Político Pedagógico e o papel do gestor na consolidação de um currículo forte e objetivo. O trabalho foi realizado tendo como parâmetros os documentos educacionais oficiais e a realidade na qual a Escola Espaço Criativo encontra-se inserida. Uma instituição que atende alunos dos anos iniciais do ensino fundamental provenientes da classe popular trabalhadora de um bairro periférico da cidade de Bom Despacho. Serão analisadas aqui as relações: Currículo e o Projeto Político Pedagógico, currículo e o papel do gestor, currículo e a prática docente. Para tanto, inicialmente apresentar-se-á algumas abordagens de autores de referência no campo de estudo do currículo no Brasil, e em seguida explanações acerca da importância de um currículo bem articulado com o projeto político pedagógico enquanto instrumento de transformação social. |
Abstract: | This article presents some reflections on the reformulation of collective Educational Policy Project and the manager's role in the consolidation of a strong curriculum and purpose. The work was carried out taking as parameters the official educational documents and the reality in which the School Creative Space is inserted. An institution that serves students of the early years of elementary education from the working-class popular one suburb of the city of Bom Despacho. Relations will be analyzed here: Curriculum and Educational Policy Project, curriculum and the role of manager, curriculum and teaching practice. To this end, initially present themselves to certain approaches of major authors in the field of study curriculum in Brazil, and then explanations about the importance of a well-articulated curriculum with the educational policy projects as an instrument of social transformation. |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO |
metadata.dc.publisher.program: | Curso de Especialização em Gestão Escolar |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/ |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/49748 |
Issue Date: | 26-Jan-2011 |
Appears in Collections: | Especialização em Gestão Escolar EAD |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
TCC_DENISSE_APARECIDA_DOS_SANTOS_SOUZA.pdf | 216.7 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License