Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/49762
Type: | Dissertação |
Title: | Planeta África : práticas artísticas para uma educação antirracista |
Authors: | Themis Cristina Lobato de Lima |
First Advisor: | Rogério Correia |
First Co-advisor: | Telma Borges |
First Referee: | Tânia Gebara |
Second Referee: | Rosvita Kolb Bernardes |
Abstract: | Esta pesquisa consistiu na criação e na análise de uma formação continuada de professores da educação infantil voltada para os princípios de uma educação antirracista, por intermédio do ensino artístico. Foi realizada com 22 docentes de uma escola municipal de Educação Infantil de Belo Horizonte, a EMEI “Carlos Prates”, e com seus 15 alunos de 4 e 5 anos de idade, utilizando como uma de suas bases metodológicas a abordagem triangular de Ana Mae Barbosa (2007), proposta para o ensino da arte-educação (contexto, fazer, apreciação), unificando as técnicas de ensino realizadas em instituições de educação informal com as da educação formal. O resultado desta pesquisa qualitativa gerou como produto pedagógico uma exposição de arte-educação, interativa, para o público infantil. Sua mediação demonstrou a outros educadores como usufruir das artes na prática de uma educação antirracista e, consequentemente, a como fortalecer o cumprimento da lei nº 10.639/2003 em sua instituição. |
Abstract: | This research consisted in the creation and analysis of a continuing education for early childhood education teachers, focused on the principles of an anti-racist education, through artistic teaching. It was carried out with the 22 employees of a municipal school for Early Childhood Education in Belo Horizonte, EMEI “Carlos Prates”, and with 15 its 4 and 5-year-old students, using as one of its methodological bases the triangular approach of Ana Mae Barbosa (2007), proposal for the teaching of art education (context, doing, appreciation), unifying the teaching techniques carried out in informal education institutions with school formality.The result of this qualitative research generated an interactive art-education exhibition for children as a pedagogical product. His mediation showed other educators how to enjoy the arts in the practice of an anti-racist education and, consequently, how to strengthen compliance with law number: 10.639/2003 in their institution. |
Subject: | Educação Professores - Formação Educação de crianças Artes - Estudo e ensino Brasil. [Lei n. 10.639, de 09 de janeiro de 2003] Antirracismo |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO |
metadata.dc.publisher.program: | Programa de Pós-Graduação em Educação e Docência |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.rights.uri: | http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pt/ |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/49762 |
Issue Date: | 18-Nov-2022 |
Appears in Collections: | Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Dissertação_PLANETA_AFRICA OFICIAL.pdf | 20.2 MB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License