Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/49808
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorVivian Lara dos Santos Silvapt_BR
dc.creatorFausto Makishipt_BR
dc.date.accessioned2023-02-09T14:34:08Z-
dc.date.available2023-02-09T14:34:08Z-
dc.date.issued2017-12-22-
dc.citation.volume2pt_BR
dc.citation.issue3pt_BR
dc.citation.spage141pt_BR
dc.citation.epage145pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.11606/issn.2525-376X.v2i3p141-145pt_BR
dc.identifier.issn2525-376Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/49808-
dc.description.abstractThis paper reports a pioneering methodological experience that has been developed in the last ten years in the Industrial Management course offered by the Food Engineering and Engineering degree at the Animal Science and Food Engineering School of the University of São Paulo (FZEA/USP). The initiative innovates by incorporating university extension, through social entrepreneurship, to the Problem-Based Learning (PBL) methodology. The university work with the local community motivates and encourages the application of concepts addressed in the classroom, with important results in terms of promoting the knowledge, ability and attitude of the students. At the same time, it reinforces values and approaches university, business and society. More than successful practice and experience restricted to the course and to the institution, the results suggest that the teaching-action method through the university extension is potentially valuable to the increment, which is necessary for the higher education in Brazil.pt_BR
dc.description.resumoEste texto relata uma experiência metodológica pioneira que vem sendo desenvolvida nos últimos dez anos na disciplina de Gestão Industrial, oferecida pelo curso de Engenharia e Alimentos da Faculdade de Zootecnia e Engenharia de Alimentos da Universidade de São Paulo (FZEA/USP). A iniciativa inova ao incorporar a extensão universitária, via empreendedorismo social, à metodologia de Aprendizagem Baseada em Problemas, ou Problem-Based Learning (PBL). O trabalho universitário junto à comunidade local motiva e enseja a aplicação de conceitos abordados em sala de aula, com importantes resultados em termos de fomento ao conhecimento, habilidade e atitude dos discentes. Ao mesmo tempo, reforça valores e aproxima universidade, empresa e sociedade. Mais do que prática e experiência exitosas restritas ao curso e à instituição, os resultados sugerem ser o método de ensino-ação por meio da extensão universitária potencialmente valioso ao incremento que se faz necessário à formação superior no Brasil.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentICA - INSTITUTO DE CIÊNCIAS AGRÁRIASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subject.otherEngenharia - Estudo e ensinopt_BR
dc.subject.otherEnsino - Metodologiapt_BR
dc.subject.otherEnsino superiorpt_BR
dc.subject.otherExtensão universitáriapt_BR
dc.subject.otherResponsabilidade socialpt_BR
dc.titleEnsino-ação: uma experiência de aprendizado por meio da extensão universitáriapt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.revistas.usp.br/gradmais/article/view/141962pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ensino-ação uma experiência de aprendizado por meio da extensão universitária.pdf256.98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.