Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/49831
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dc.creatorLeandro Eduardo Vieira Barrospt_BR
dc.creatorKely Cesar Martins de Paivapt_BR
dc.creatorThiago de Souza Melopt_BR
dc.date.accessioned2023-02-09T17:00:17Z-
dc.date.available2023-02-09T17:00:17Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume38pt_BR
dc.citation.issue23pt_BR
dc.citation.spage21pt_BR
dc.citation.epage34pt_BR
dc.identifier.issn07981015pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/49831-
dc.description.abstractThe objective of this study was to analyze how professional competences of doctors of a private hospital, located in Belo Horizonte (MG), are formed and managed. The descriptive case study was performed in a qualitative approach. Data collection relied on documents and 21 interviews, including the application of a projective technique of association of figures, which featured an methodological triangulation. Data analysis was performed using the document and content analysis. The formation of the medical competences was based on actions involved in health care and continuous learning. Its management is primarily carried out by the doctors who use formal and informal mechanisms. Among the difficulties involved in this process, they were raised: lack of time, accumulation of functions, high upgrade costs, lack of attention by the responsible agencies. Given the data and the limitations of the study, suggestions for future research, to doctors and to the hospital were aligned.pt_BR
dc.description.resumoO objetivo deste estudo foi analisar como são formadas e geridas as competências profissionais de médicos de um hospital particular, localizado em Belo Horizonte (MG). Foi realizada uma pesquisa descritiva com abordagem qualitativa nos moldes de um estudo de caso. Após aprovação do Comitê de Ética em Pesquisa do hospital (protocolo nº 314), a coleta de dados contou com análise documental e 21 entrevistas, incluindo-se a aplicação de uma técnica projetiva de associação de figuras, o que caracterizou uma pesquisa qualitativa com triangulação intrametodológica. Para análise dos dados, foram utilizadas as análises documental e de conteúdo. Quanto à formação das competências dos médicos, observaram-se ações relativas à atenção à saúde e à educação permanente. Sua gestão é realizada prioritariamente pelo próprio médico e se dá por meio de mecanismos formais e informais. Dentre as dificuldades envolvidas nesse processo, foram manifestadas: falta de tempo, acúmulo de funções, altos custos de atualização, falta de atenção dos órgãos responsáveis. Diante dos achados e das limitações da pesquisa, foram alinhadas sugestões para pesquisas futuras, para os médicos e o hospital.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectCompetência profissionalpt_BR
dc.subjectMédicopt_BR
dc.subjectHospitalpt_BR
dc.subjectPesquisa qualitativapt_BR
dc.subject.otherQualificações profissionaispt_BR
dc.subject.otherHospitais - Administraçãopt_BR
dc.titleCompetências profissionais e sua gestão na saúde: um estudo de caso com médicos de um hospital de Belo Horizontept_BR
dc.title.alternativeProfessional competences and its management in health: a case study with doctors from hospital in Belo Horizontept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://www.revistaespacios.com/a17v38n23/17382321.htmlpt_BR
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