Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/49984
Type: Dissertação
Title: Materialidade sonora nas artes visuais: entre existência e aparência
Other Titles: Materiality of sound in artistic practices: between existence and appearance
Authors: Ulisses Moisés de Carvalho
First Advisor: Amir Brito Cadôr
First Referee: Maria Raquel da Silva Stolf
Second Referee: Marcelo Kraiser
Third Referee: Franz Ronney Manata Martins
Abstract: Esta dissertação analisa o que é e como se dá a materialidade do som nas práticas artísticas contemporâneas a partir de obras e artistas que utilizam referências sonoras como elemento (plástico/conceitual) em seus procedimentos e estratégias. A pesquisa considera as possibilidades de presença do som nas artes em seus aspectos visuais e táteis. A investigação tem por objetivo mostrar como o elemento sonoro, utilizado como recurso plástico no campo das artes visuais, revela sua materialidade em obras cuja imagem do som pode ser constatada pelo observador. Foram avaliadas obras diversas que não operam com o som propriamente dito, ou somente através do sentido único da audição, mas por meio de sensações táteis e visuais, apenas sugerindo o som e trabalhando com a ideia de um som-índice, referencial ou o próprio silêncio como materialidade. Apoiada num corpo teórico diverso, a pesquisa investe nas ideias de Henri Bergson sobre a matéria e o espírito; se apropria da noção de som material de Michel Chion e George Maciunas; evoca o entendimento simultâneo de uma peça de arte contido na concepção de Rosalind Krauss; se vale do pensamento de Monika Wagner sobre a matéria e se firma na figura da sinédoque para sentir e interpretar a materialização do som no objeto artístico. Como resultado prático, uma produção autoral foi realizada durante o curso e, ao lado do orientador, uma exposição de arte sonora foi concebida, a partir das acepções investigadas, fortalecendo o entendimento da arte sonora como um meio (medium) aberto que se diferencia de outras manifestações sonoras por sua materialidade.
Abstract: his dissertation analyzes what is and how the sound materiality occurs in contemporary artistic practices from artworks and artists that use sound references as a raw material (plastic/conceptual) in their procedures and strategies. The research considers the possibilities of sound’s presence into the arts in its tactile and visual aspects. The investigation aims to show up how the sonorous element, used as shapeable resource in the field of visual arts, reveals its materiality in forms of art whose the image of sound can be attested by the observer. Several artworks were evaluated, from those don’t operate with the sound literally - or at least doesn’t working only through audition sense of hearing, but by means of tactiles and visual senses, that just suggesting the sound by an index sonorous’ concept - to those based on referential sound or the silence as materiality itself. Reinforced by distinct theories like the ideas about Matter and Memory by Henri Bergson; about the notion of Material Sound by Michel Chion and George Maciunas; about the simultaneous apprehension of a piece of art contained in Rosalind Krauss’s conception; alongside the Monika Wagner’s reflection on matter, as well the meaning of synecdoche to feel and interpret the materialization of sound in the artistic object. Such as outcome, an authorial artworks production was carried out along the course of this master, and a sound art exhibition was conceived, together of my master’s advisor, from the acceptions investigated in this research to consolidate and confirm the understanding of sound art as a medium which differs of another sound manifestation by your materiality.
Subject: Arte sonora
Registros sonoros e as artes
Som - Registro e reprodução
Arte e música
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES
metadata.dc.publisher.program: Programa de Pós-Graduação em Artes
Rights: Acesso Aberto
URI: http://hdl.handle.net/1843/49984
Issue Date: 31-Oct-2022
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dissertacao_MaterialidadeSonoraNasArtesVisuais_Ulisses-M-Carvalho.pdf5.44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.