Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/50103
Type: Monografia (especialização)
Title: Projeto Político Pedagógico e a consolidação da democracia na escola
Authors: Genilda de Campos
First Advisor: Eliandra da Costa Mendes
First Referee: Hormindo Pereira de Souza Junior
Abstract: Este trabalho discorrerá sobre um elemento fundamental na busca pela a construção da Gestão Democrática na escola pública brasileira: o Projeto Político Pedagógico. Ressalta o planejamento participativo como instrumento indispensável nesta construção e faz uma reflexão acerca da participação real e a ideal. A elaboração da Proposta Pedagógica da Escola Municipal Pequeno Polegar, Instituição de Educação Infantil, localizada na cidade de Buenópolis - MG é aqui analisada a partir dos pressupostos teóricos de Veiga(1998), Freire(2004), Oliveira (2011) e outros autores que abordam o assunto. E nesse contexto, esse estudo tem como objetivo verificar a atuação do Conselho Escolar na elaboração do PPP dessa instituição, descrevendo e avaliando a atuação dos gestores na acolhida à participação efetiva de seu órgão colegiado e da Comunidade, durante o processo de elaboração do referido documento.
Abstract: This paper will talk about a key element in the quest for the construction of democratic management in the Brazilian public school: the Pedagogical Political Project. Emphasizes participatory planning as an essential tool in this construction and is a reflection on the ideal and actual participation. The preparation of the Municipal School of Pedagogical Tom Thumb, Child Education Institution, located in the city of Buenópolis - MG is analyzed here from the theoretical assumptions of Veiga (1998), Freire (2004), Oliveira (2011) and other authors who address the issue. And in that context, this study aims to determine the role of the School Board in the preparation of PPP that institution, describing and evaluating the performance of managers in welcoming the effective participation of its collective body and the Community, during the preparation of this document.
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO
metadata.dc.publisher.program: Curso de Especialização em Gestão Escolar
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.rights.uri: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
URI: http://hdl.handle.net/1843/50103
Issue Date: 2011
Appears in Collections:Especialização em Gestão Escolar EAD

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC_GENILDA_DE_CAMPOS.pdf234.51 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons