Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/50310
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Ensinar e aprender práticas corporais na escola: indícios de momentos miméticos |
Other Titles: | Teaching and learning corporal practices in school: indicators of mimetic moments |
Authors: | Admir Soares de Almeida Júnior |
Abstract: | A centralidade do corpo é tomada como referência nos processos pedagógicos relacionados ao ensino de práticas corporais na escola, notadamente nas aulas de educação física. Nesse sentido, são apresentadas reflexões que dialogam com as contribuições de Walter Benjamin sobre a infância e a educação, tendo o conceito de mímesis como elemento relevante de análise. A seguir, analisam-se alguns trechos de narrativas elaboradas por professores e estudantes no contexto de ensino e aprendizagem de práticas corporais, buscando apresentar indícios de momentos miméticos que rompem uma suposta linearidade do cotidiano escolar. Por fim, a partir desses momentos explicitados nas narrativas, reflete-se sobre os desdobramentos que eles têm no processo de formação (inicial e continuada) de professores de educação física, no que se refere à possibilidade de assumir um "corpo expressivo e experiencial". |
Abstract: | This paper takes as reference the centrality of the body in the pedagogical processes related to the teaching of corporal practices in school, notably in Physical Education classes. In this vein, some reflections that dialogue with Walter Benjamin’s contributions on childhood and education are presented, with the concept of mimesis as a relevant element of the analysis. Furthermore, there is a review of some excerpts of teachers’ and students’ narratives in the context of the teaching and learning of corporal practices, aiming to present indications of mimetic moments that hampers a supposed linearity of the school’s mundane activities. In conclusion, from the mimetic moments expressed in the narratives, there is a reflection about the outcomes experienced in the initial and continuing training of physical education teachers, regarding the possibility of incorporating an “expressive and experiential body”. |
Subject: | Imitação Ensino Aprendizagem Educação física |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | EEF - DEPARTAMENTO DE EDUCAÇÃO FÍSICA |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.31i102.3615 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/50310 |
Issue Date: | 2018 |
metadata.dc.url.externa: | http://emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/3245 |
metadata.dc.relation.ispartof: | Em Aberto |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Ensinar e aprender praticas corporais na escola.pdf | 446.08 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.