Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/50475
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorMarcus Aurelio Taborda de Oliveirapt_BR
dc.date.accessioned2023-02-27T19:52:49Z-
dc.date.available2023-02-27T19:52:49Z-
dc.date.issued2019-04-25-
dc.citation.volume24pt_BR
dc.citation.spagee240008pt_BR
dc.identifier.doi10.1590/s1413-24782019240008pt_BR
dc.identifier.issn1809449Xpt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/50475-
dc.description.abstractDuring the final years of the 19th century and the first decades of the 20th century it is clear in the pedagogical press of different countries the emphasis on the education of will. Privileged ways of education of sensibilities, the rhetoric on the education of will used a set of principles and practices, among which the intuitive method, physical education, aesthetic education, and life in nature, so as to consign what can be called as a moral laic education that, at least rhetorically, is based in the idea of freedom. Thus, rites, practices, and subjects were developed to reach this objective, which appeared transversally in school curriculum and touched other social education dimensions. Researching Spanish and Brazilian pedagogical magazines, I searched to understand the fundamentals of the education of will present in the rhetoric of the renovators in the press of both countries, as evidences of a wider process of renovation of costumes through pedagogical renovation in the period.pt_BR
dc.description.resumoNos finais do século XIX e nas primeiras décadas do século XX é patente na imprensa pedagógica de distintos países a ênfase sobre a educação da vontade. Formas privilegiadas de educação das sensibilidades, as retóricas sobre a educação da vontade recorriam a um conjunto de princípios e práticas, tais como o método intuitivo, a educação física e estética, a vida na natureza, para consignar aquilo que se pode chamar de uma educação moral de caráter laico que, ao menos retoricamente, se baseava na ideia de liberdade. Ritos, práticas, disciplinas eram desenvolvidos para consignar aquele objetivo que aparecia de modo transversal no currículo escolar e afetava outras dimensões da educação social. Explorando revistas pedagógicas espanholas e brasileiras, busquei compreender os fundamentos da educação da vontade nas retóricas de renovadores dos dois países presentes na imprensa periódica, como baliza de um amplo processo de renovação dos costumes pela via da renovação pedagógica no período.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectHistória da educaçãopt_BR
dc.subjectEducaçào dos sentidos e das sensibilidadespt_BR
dc.subjectEducação da vontadept_BR
dc.subjectRenovação pedagógicapt_BR
dc.subject.otherHistória da educaçãopt_BR
dc.subject.otherVida e costumes sociaispt_BR
dc.subject.otherEducaçãopt_BR
dc.titleEducação da vontade e renovação pedagógica nos contextos espanhol e brasileiro nas décadas iniciais do século XXpt_BR
dc.title.alternativeEducación de la voluntad y renovación pedagógica en los contextos español y brasileño, en las décadas iniciales del siglo XXpt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://www.scielo.br/j/rbedu/a/rRw9X5rCsVSFc4Rpyrmfx9P/?lang=pt#pt_BR
dc.identifier.orcidhttp://orcid.org/0000-0002-6079-9710pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Educação da vontade e renovação.pdfEducação da vontade e renovação pedagógica nos contextos espanhol e brasileiro nas décadas iniciais do século XX195.97 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.