Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/1843/50475
Type: | Artigo de Periódico |
Title: | Educação da vontade e renovação pedagógica nos contextos espanhol e brasileiro nas décadas iniciais do século XX |
Other Titles: | Educación de la voluntad y renovación pedagógica en los contextos español y brasileño, en las décadas iniciales del siglo XX |
Authors: | Marcus Aurelio Taborda de Oliveira |
Abstract: | Nos finais do século XIX e nas primeiras décadas do século XX é patente na imprensa pedagógica de distintos países a ênfase sobre a educação da vontade. Formas privilegiadas de educação das sensibilidades, as retóricas sobre a educação da vontade recorriam a um conjunto de princípios e práticas, tais como o método intuitivo, a educação física e estética, a vida na natureza, para consignar aquilo que se pode chamar de uma educação moral de caráter laico que, ao menos retoricamente, se baseava na ideia de liberdade. Ritos, práticas, disciplinas eram desenvolvidos para consignar aquele objetivo que aparecia de modo transversal no currículo escolar e afetava outras dimensões da educação social. Explorando revistas pedagógicas espanholas e brasileiras, busquei compreender os fundamentos da educação da vontade nas retóricas de renovadores dos dois países presentes na imprensa periódica, como baliza de um amplo processo de renovação dos costumes pela via da renovação pedagógica no período. |
Abstract: | During the final years of the 19th century and the first decades of the 20th century it is clear in the pedagogical press of different countries the emphasis on the education of will. Privileged ways of education of sensibilities, the rhetoric on the education of will used a set of principles and practices, among which the intuitive method, physical education, aesthetic education, and life in nature, so as to consign what can be called as a moral laic education that, at least rhetorically, is based in the idea of freedom. Thus, rites, practices, and subjects were developed to reach this objective, which appeared transversally in school curriculum and touched other social education dimensions. Researching Spanish and Brazilian pedagogical magazines, I searched to understand the fundamentals of the education of will present in the rhetoric of the renovators in the press of both countries, as evidences of a wider process of renovation of costumes through pedagogical renovation in the period. |
Subject: | História da educação Vida e costumes sociais Educação |
language: | por |
metadata.dc.publisher.country: | Brasil |
Publisher: | Universidade Federal de Minas Gerais |
Publisher Initials: | UFMG |
metadata.dc.publisher.department: | FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO |
Rights: | Acesso Aberto |
metadata.dc.identifier.doi: | 10.1590/s1413-24782019240008 |
URI: | http://hdl.handle.net/1843/50475 |
Issue Date: | 25-Apr-2019 |
metadata.dc.url.externa: | https://www.scielo.br/j/rbedu/a/rRw9X5rCsVSFc4Rpyrmfx9P/?lang=pt# |
Appears in Collections: | Artigo de Periódico |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Educação da vontade e renovação.pdf | Educação da vontade e renovação pedagógica nos contextos espanhol e brasileiro nas décadas iniciais do século XX | 195.97 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.