Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/50596
Type: Artigo de Periódico
Title: De uma história a outra, a professora que sou
Other Titles: From a story to another, the teacher Iam
Authors: Rosvita Kolb Bernardes
Abstract: Esse artigo traz pequenas histórias, fragmentos de práticas docentes e artísticas. São narrativas vividas, escolhidas e experienciadas em tempos e espaços diferentes, tecidas pelo fio da memória em um intenso movimento de ressignificação. São construções biográficas que se cruzam entre lugares e objetos, em momentos vividos entre a escola, a infância, a docênc ia e a arte. Inspirado em Walter Benjamin, mergulha nas histórias narradas, construindo um conjunto de mônadas ou miniaturas de significados, que trazem uma perspectiva autoinvestigativa, potencializadora, onde a ação do rememorar tem um papel fundamental. É na experiência do outro que um se vê e se revê. É na experiência da sala de aula, na escola, junto com as crianças, que esse um alimenta se como professora artista. Em um movimento contínuo e circular, carrega consigo esse alimento para a universidade, para os alunos da Licenciatura, para o processo de criação e invenção.
Abstract: This article brings short stories, fragments of teaching and artistic practices. They are narratives lived, chosen and ex perienced in different times and spaces, interweaved by the wires of memory, in an intense resignification movement. They are biographical constructions that intersect themselves between places and objects, in moments lived among school, childhood, teachin g and art. Inspired by Walter Benjamin, it immerses in the narrated stories, building a set of monads or miniatures of meanings that bring a self exploring, empowering perspective, where remembering plays a key role. It is in the other's experience that on e sees and revisits him/herself. It is in the experience of the classroom, at school, along with the students, that he/she feeds him/herself as a teacher artist. In a continuous and circular movement, he/she carries this nourishment to the university, to t he teachers to be, to the process of creation and invention.
Subject: Bernardes, Rosvita Kolb
Artistas - Brasil - Biografia
Professores de arte
language: por
metadata.dc.publisher.country: Brasil
Publisher: Universidade Federal de Minas Gerais
Publisher Initials: UFMG
metadata.dc.publisher.department: EBA - DEPARTAMENTO DE ARTES PLÁSTICAS
Rights: Acesso Aberto
metadata.dc.identifier.doi: http://dx.doi.org/10.5902/1983734832833905
URI: http://hdl.handle.net/1843/50596
Issue Date: 2018
metadata.dc.url.externa: https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/33905/pdf
Appears in Collections:Artigo de Periódico

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
De uma história a outra, a professora que sou.pdf887.18 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.