Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/50664
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dc.creatorDanielle Carvalho Ribeiropt_BR
dc.creatorAureliano Angel Bressanpt_BR
dc.creatorRobert Aldo Iquiapazapt_BR
dc.date.accessioned2023-03-06T13:49:40Z-
dc.date.available2023-03-06T13:49:40Z-
dc.date.issued2017-
dc.citation.volume17pt_BR
dc.citation.issue1pt_BR
dc.citation.spage36pt_BR
dc.citation.epage53pt_BR
dc.identifier.doi10.20397/2177-6652/2017.v17i1.930pt_BR
dc.identifier.issn21776652pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/50664-
dc.description.abstractThis study aims to analyze, from the case study of the Public-Private Partnership (PPP) Highway MG-050, the fiscal risk taken by the Government in the implementation of Public-Private Partnerships. In the case of MG-050, we elect the risk of variation in the traffic volume on the highway as the key variable to analyze the potential impact of the implementation of this Partnership on public accounts, which we call here the fiscal risk. We use the historical records of the traffic volume on the highway from 2008 to 2015 to feed the resampling process, via the statistical method bootstrap, in order to allow us check the oscillating trend of the traffic volume compared to the one expected. It appears that the variation trend is small, not imposing financial burden on the Government. We conclude, therefore, that the projection of road traffic volume for PPP highway MG-050 seems to be adequate, mitigating potential fiscal risks associated with this contract.pt_BR
dc.description.resumoEsse trabalho tem como objetivo analisar, a partir do estudo de caso da Parceria Público-Privada (PPP) Rodovia MG-050, o risco fiscal assumido pelo Poder Público na execução de Parcerias Público-Privadas. No caso da MG-050, elege-se o risco de variação do volume de tráfego na rodovia como variável-chave para a análise do potencial impacto da execução desse projeto sobre as contas públicas, denominado risco fiscal. Utilizam-se os registros históricos do volume de tráfego na rodovia no período de 2008 a 2015 para alimentar o processo de reamostragem, a partir do método estatístico bootstrap, de modo a permitir a verificação da tendência de oscilação do volume de tráfego em relação àquele projetado. Constata-se que a tendência de variação é pequena, não implicando em ônus financeiros para o Poder Público. Conclui-se, portanto, que a projeção do volume de tráfego rodoviário para PPP Rodovia MG-050 parece ter sido realizada de modo adequado, mitigando possíveis riscos fiscais associados a esse contrato.pt_BR
dc.languagePortuguêspt_BR
dc.publisherUFMGpt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS ADMINISTRATIVASpt_BR
dc.relation.ispartofRevista Gestão & Tecnologia-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectParceria Público-Privada (PPP)pt_BR
dc.subjectMG-050pt_BR
dc.subjectRisco Fiscalpt_BR
dc.subjectBootstrappt_BR
dc.subject.otherParceria público-privadapt_BR
dc.titleO risco fiscal associado às parcerias público-privadas (PPP): estudo de caso da rodovia MG-050pt_BR
dc.title.alternativeThe fiscal risk associated to public private-partnerships (PPP): MG-050 Highway study casept_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttp://revistagt.fpl.edu.br/get/article/view/930/724pt_BR
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