Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/1843/50724
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorDenise Bianca Maduro Silva Passadespt_BR
dc.creatorAna Mirandapt_BR
dc.date.accessioned2023-03-07T23:35:00Z-
dc.date.available2023-03-07T23:35:00Z-
dc.date.issued2020-12-14-
dc.citation.volume28pt_BR
dc.citation.issue186pt_BR
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.14507/epaa.28.5456pt_BR
dc.identifier.issn1068-2341pt_BR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1843/50724-
dc.description.abstractThis article analyses public policy programs for dropout prevention in the vocational upper secondary school in Argentina between 2003 and 2015. The study grounds on documents (reports, laws, and regulations) as well as interviews with officials of the Institute of Technological Education of the Ministry of Education from Argentina and in three technical schools maintained by the State in the City of Buenos Aires. Through a qualitative approach, the documents and the participants' discourse and narratives were analyzed under the categories: understanding the diagnosis of school dropout; thinking the solutions for school retention; defining the public educational policies. The research results show that the public policies were successful in democratizing access to the vocational secondary education, although presenting structural limits for carrying on effective dropout prevention in Argentina.pt_BR
dc.description.resumoEste artigo analisa os programas que se propuseram combater a evasão escolar no ensino médio, na Argentina, entre 2003 e 2015. A construção do estudo baseia-se em análises documentais e entrevistas com funcionários do Instituto Nacional de Educação Tecnológica do Ministério da Educação da Argentina e em 3 escolas técnicas públicas na Cidade Autônoma de Buenos Aires. Por meio de uma investigação qualitativa, e com base na análise do discurso e das narrativas dos protagonistas, o texto possibilita aprofundar a compreensão do diagnóstico sobre o abandono escolar, como são pensadas as soluções e como se define o curso das políticas. Os resultados mostram que as políticas públicas para o desenvolvimento do ensino médio técnico, delineadas para o período, buscam maior democratização, mas continuam a apresentar limites estruturais com efeito para a efetiva conclusão das trajetórias educacionais na Argentina.pt_BR
dc.format.mimetypepdfpt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.publisher.countryBrasilpt_BR
dc.publisher.departmentPROEX - PRO-REITORIA DE EXTENSAOpt_BR
dc.publisher.initialsUFMGpt_BR
dc.relation.ispartofEducation Policy Analysis Archives-
dc.rightsAcesso Abertopt_BR
dc.subjectEvasão escolarpt_BR
dc.subjectSecundária técnicapt_BR
dc.subjectEducação profissionalpt_BR
dc.subjectPolíticas públicaspt_BR
dc.subjectArgentinapt_BR
dc.subject.otherEvasão escolarpt_BR
dc.subject.otherEnsino técnico - Argentinapt_BR
dc.subject.otherEnsino profissional - Argentinapt_BR
dc.subject.otherPolíticas públicas - Argentinapt_BR
dc.titlePolíticas de prevenção à evasão escolar na educação técnica Argentina: estratégias, alcances e perspectivas dos atores Institucionaispt_BR
dc.title.alternativeSchool dropout prevention policies in Argentine vocational education: strategies, aims, and perspectives of institutional actorspt_BR
dc.typeArtigo de Periódicopt_BR
dc.url.externahttps://epaa.asu.edu/index.php/epaa/article/view/5456pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4909-1850pt_BR
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-3261-4344pt_BR
Appears in Collections:Artigo de Periódico



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.